ILYA YASHIN

THE KREMLIN’S
HYBRID AGGRESSION

ANALYTICAL REVIEW



«The Kremlin's Hybrid Aggression»

An independent analytical review
Published: December 2016, Moscow Russia

Author: Ilya Yashin

Artist: Pavel Elizarov

An electronic version of this report is

available on www.4freerussia.org

This report is not mass media. Photos
published in the report were used in
accordance with current laws governing use

of intellectual property.

Cover photo: kremlin.ru

The report is published
with the support of

FREE
RUSSIA

TABLE OF CONTENTS

ILYA YASHIN

THE KREMLIN’S
HYBRID AGGRESSION

ANALYTICAL REVIEW

4 THE UKRAINE THAT
THE KREMLIN NEEDS

6 “A STRANGLING
EMBRACE”

10 THE REVOLUTION OF
DIGNITY

14 PUTIN'S REVENGE

18 AHYBRID
OCCUPATION

26 CRIME AND
OLIGARCHS AT THE
KREMLIN'S SERVICE

30 NATIONAL INTERESTS
OF RUSSIA




THE UKRAINE THAT
THE KREMLIN NEEDS

The breakup of the Soviet Union was a
painful experience for the Russian society.
A sizable part of the population of Russia
perceived the loss of enormous territories
as national humiliation. By the end of the
1990s a socio-psychological phenomenon
took form in Russia, one based on
revanchist sentiments and nostalgia for the
empire lost.

Yegor Gaidar, Russia’s former Prime
Minister and market reforms architect,
referred to this phenomenon as Russia’s
«Weimar syndrome» (using the analogy of
the revanchist sentiments which engulfed
Germany after her defeat in World War I).
In 2006 he warned that in the conditions

Photo: Reuters

of a weak democracy such nostalgia for
an empire becomes a formidable political
weapon in the hands of populists'.

The most influential Russian
populist who capitalized on these painful
sentiments of the Russian society was
Vladimir Putin. As early as 2005 he called
the breakup of the USSR «the largest
geopolitical catastrophe of the century,»’
which caused rapture among those radical
Russians who were harboring dreams of
reinstating borders of the USSR.

Soon the Russian president
demonstrated that his imperial populism
was not limited by bold statements. In
2008 Russian Armed Forces engaged in
combat with the Georgian army on the
territory of the self-proclaimed republic

THE MOST INFLUENTIAL RUSSIAN POPULIST WHO CAPITALIZED
ON THE PAINFUL SENTIMENTS OF THE RUSSIAN SOCIETY WAS

VLADIMIR PUTIN. AS EARLY AS 2005 HE CALLED THE BREAKUP

OF THE USSR "THE LARGEST GEOPOLITICAL CATASTROPHE OF THE
CENTURY", WHICH CAUSED RAPTURE AMONG THOSE RADICAL RUSSIANS
WHO WERE HARBORING DREAMS OF REINSTATING BORDERS OF THE USSR

of North Ossetia. The result of that five-
day war was the recognition of Abkhazia’s
and North Ossetia’s sovereignty by Russia
who provided military and political support
for the territories’ de facto secession from
Georgia. In essence, these republics became
unrecognized Russian regions governed by
Moscow and funded mostly on the Russian

budget.

2014 brought with it a rapid exacerbation
of Russian-Ukrainian relations ultimately
resulting in a full-scope war between our
countries. The Ukrainian people’s choice
in favor of joining Europe — which was
embodied by the confrontation on the
Maidan Nezalezhnosti and the ousting of
president Yanukovych — was perceived in
the Kremlin as a challenge to and pretext for
military aggression.

The reason for this lies in Vladimir
Putin’s way of seeing the geopolitical picture
of the world. A KGB «graduate,» he long
has been and still remains a person with
Cold War-era mentality. Per Putin’s logic,
the planet should be divided into spheres of
influence between the largest states — above
all, the USA and Russia.

Putin is convinced that all the former
USSR territories by definition comprise
the Kremlin's sphere of influence, and the

sovereignty of the former Soviet republics
should be purely formal in nature. The
Ukrainian society’s aspirations toward
western integration are interpreted in the
Kremlin as overt animosity which must be
countered by any means, including military.

By waging war on Ukraine the Russian
president was solving several issues at once:

First, he strengthened his personal
power within Russia. By 2013 his popularity
started to gradually dwindle. Large scale
demonstrations took place in Moscow and
other major cities where the protesters were
demanding the president’s resignation.
More and more frequently Putin was
associated with corruption scandals
involving people from his circle.

The attack on Ukraine, and especially
the annexation of Crimea, allowed him
to radically change the domestic political
agenda. In the eyes of the majority of the
population he transformed from a politician
up to his neck in the swamp of corruption
into a «gatherer of the Russian lands.» This
led to the skyrocketing of Putin’s popularity.

Second, the war with Ukraine allowed
Putin to claim the industrial assets in the
east of the country. The Kremlin set on
purposefully and systematically destroying




the economic infrastructure of Ukraine,

in particular by means of transporting

out into the Russian territory industrial
businesses from the Donetsk and Luhansk
regions, which found themselves under
control of the Russian army and guerrilla
tighters loyal to it.

More than twenty businesses were
exported from Ukraine, including «Topaz»
State Company, Luhansk Ammunition
Factory, Luhansk Machine-Building
Plant, Khartsyzk Machine-Building
Plant, and others. It is known that several
of these factories were relocated to new
facilities in Chuvashia and the Rostov
region’. Furthermore, Ukraine possesses
rich reserves of shale gas, and an attack
on Ukraine drastically weakens it as a
potential competitor to Russia’s Gazprom
national gas corporation.

Third, the war with Ukraine changed
the foreign policy agenda. In essence, the
annexation of Crimea and the installation
of military control over a part of eastern
Ukraine put a question mark over the
Cold War outcomes. Putin’s route towards
revising those outcomes exacerbated
the Kremlin vs. the West standoff and
provoked the imposition of sanctions
against Russia.

On the other hand, Putin’s aggression
demonstrated that the Western community
does not possess functional mechanisms
of defending those countries whose
sovereignty the Kremlin was taking a bite
at. Whether such mechanisms will appear
in the near future is now an open question,
but it will greatly affect at a minimum the
structure of All-European security.

“A STRANGLING EMBRACE”

Putin’s infringements upon the
Ukrainian sovereignty surfaced a long
time before the annexation of Crimea
and the war in Donbass. From his first
years in the Kremlin he has been exerting
pressure on Ukraine by means of economic
blackmailing, as well as by consecutive
attempts to fill the chair of the Ukrainian
presidency with a loyal politician who

would basically submit to Kremlin's orders.

During the 2004 Ukrainian presidential
elections Putin banked on the candidacy
of Viktor Yanukovych who should have
performed this role.

Support of the Yanukovych election
campaign was both organizational and
political in nature. As confirmed by
Andrey Illarionov who was at that time
advisor to the President of Russia, the
Kremlin «seriously invested» into Viktor
Yanukovych. Many Russian specialists,
political experts, and consultants worked
at the candidate’s election headquarters.
Russian musicians toured all over Ukraine
in support of Yanukovych — every region
held concerts in which Filipp Kirkorov,
Iosif Kobzon, Nadezhda Babkina, Nikolay
Baskov*, and other stars performed. One
of the key specialists from the «Moscow
team» that was formed for the occasion,
political consultant Sergey Markov frankly
admits, «We have always worked for the
Russian administration and we have stated
that. And in Ukraine we always spoke
of that: our chief client, our top boss
was Administration of the President of
Russia.»’ On the eve of the elections, Putin
personally traveled to Ukraine seven times
to support Yanukovych.

One of Yanukovych's key campaign
promises was the intention to integrate
Ukraine into the Single Economic Space
— the precursor of today’s Eurasian
Customs Union (in essence the plan
was to bring Ukraine into the domain
of the Kremlin's political and economic
influence). The opponent of Yanukovych
was Viktor Yushchenko, a candidate from
the Democratic Coalition, who declared
that his intended direction was towards the
European integration of Ukraine.

Photo: Reuters

The elections were marked by large-scale
electoral fraud to benefit Yanukovych, which

FROM HIS FIRST
YEARS IN THE
KREMLIN PUTIN
HAS BEEN EXERTING
PRESSURE ON
UKRAINE BY MEANS
OF ECONOMIC
BLACKMAILING,

AS WELL AS BY
CONSECUTIVE
ATTEMPTS TO FILL
THE CHAIR OF

THE UKRAINIAN
PRESIDENCY WITH
A LOYAL POLITICIAN.
IN 2004 PUTIN
BANKED ON

THE CANDIDACY

OF VIKTOR
YANUKOVYCH

WHO SHOULD

HAVE PERFORMED
THIS ROLE

was recorded by multiple election monitors.

The fraud techniques were very primitive:

convoys of buses traveled across the country

taking around people who voted several

times each using fake absentee ballots. In

spite of this, Yanukovych failed to win the

first round.

During the run-offs Yanukovych was

declared winner; however, the Coalition



headed by Viktor Yushchenko refused

to accept the election results, instead
declaring them fraudulent. Hundreds of
thousands of protesters marched the streets
of Kiev and other Ukrainian cities.

«Putin did not have the desire for
Yushchenko to come to power,» says former
President of Ukraine Leonid Kuchma.
Vladimir Putin visited Kuchma and
discussed with him «how to achieve such
election results that would have protected
the Kremlin's interests.» According to
Kuchma, Russia’s leader «hinted» at using
force to disperse the protesters. «Putin is a
stern man. There were hints made. This is
not a secret,» says he.

Bloodshed was avoided that time. The
Central Election Commission yielded to
the protesters’ pressure: the Commission

Photo: Reuters

admitted fraud and resolved to hold the
run-off vote again. By the result of that
election, Viktor Yushchenko became
President of Ukraine. Those events became
known in Ukraine’s history as the «Orange
revolution.»

The defeat of a pro-Kremlin candidate
in the Ukrainian presidential elections
disappointed Putin greatly. According
to Andrey Illarionov, it «led to a drastic
turnaround of Vladimir Putin’s state
of mind, his view of the world on the
international arena.»’

However at the next elections the
Kremlin managed to strike back. The
schism within the pro-European coalition
that had come to power, the Ukrainians’
disappointment in it, and the sharp
decline in Yushchenko's popularity allowed

VLADIMIR PUTIN VISITED KUCHMA AND DISCUSSED

WITH HIM "HOW TO ACHIEVE SUCH ELECTION RESULTS
THAT WOULD HAVE PROTECTED THE KREMLIN'S
INTERESTS." ACCORDING TO KUCHMA, PUTIN "HINTED"
AT USING FORCE TO DISPERSE THE PROTESTERS.
"PUTIN IS A STERN MAN. THERE WERE HINTS MADE.

THIS IS NOT A SECRET," SAYS HE

Yanukovych to reign victorious after the
presidential elections of 2010.

The Kremlin’s influence on Ukrainian
politics noticeably increased thanks to a
Kremlin-loyal president coming to power.
An important moment was the signing
in April 2010 of the so-called «Kharkiv
Accords.» The document provided for the
extension of the term the Russian Black
Sea Fleet could remain on the Ukrainian
territory for an additional 25 years starting
on May 28, 2017, with subsequent automatic
five-year renewal options. The Kremlin, in
its turn, provided Ukraine with a discount
on the cost of natural gas in the amount of
$100 per 1000 m°.

In the opinion of the opposition
politician Boris Nemtsov, the «Kharkiv
Accords» were in essence reduced down
to Putin buying Ukrainian military and
political loyalty with money. «I believe that
when a military-political issue is traded
for money it is a disgusting precedent.
Disgusting because it perverts both sides.
Everything is being bought and sold. For
many Ukrainian citizens it is a question of
national humiliation,» stated Nemtsov.

Photo: Reuters

Dmitry Medvedev, who was President
of Russia at the time, after signing the
Accords promised that the fleet would
never participate in military aggression.
«Will Russia use the Black sea fleet to attack
adjacent states? No, it will not. Guarantees
of that are the system of international
relations, our obligations within the
UN in accordance with international
conventions.»’ However, it was that very
Black sea fleet naval base that in 2014 served
as the staging area for the military and
technical operations which provided for
the annexation of the Crimean peninsula
to the territory of Russia. In the course of
those operations, contrary to Medvedev'’s
guarantees, a whole series of Russia’s
international obligations was violated
including, in particular, those framed by
the «Budapest Memorandum» and the
«Treaty on Friendship, Cooperation, and
Partnership between the Russian Federation
and Ukraine.»

Besides, the Kremlin was actively
drawing Ukraine into the Customs Union
and, naturally, blocking the processes of the
European integration started by the previous
president Viktor Yushchenko. However,



THE REFUSAL OF YANUKOVYCH TO TAKE COURSE ON EUROPEAN
INTEGRATION PROVOKED MASS STREET PROTESTS. THE AUTHORITIES
REACTED HARSHLY: ON NOVEMBER 30 MVD SPECIAL FORCES POLICE
DISPERSED THE PROTESTERS ON MAIDAN NEZALEZHNOSTI

many Ukrainians strived to see their
country become closer with Europe. It was
difficult for the government to ignore that.

In 2007 the European Commission
started talks with Kiev regarding a
base agreement «on the EU - Ukraine
Association.» 2008 saw the beginning
of negotiations to develop a document
regarding a deeper-reaching and more
comprehensive free trade zone as part of
this agreement. Aiming to solidify his
popularity, Yanukovych, who had by then
assumed office, caught on the pro-West
rhetoric and the ongoing inert foreign
political processes. In November 2011 the
association agreement text was approved.
The next year it was initialed. For its final

ratification the Ukrainian parliament,
the majority of which was controlled by
the President’s administration, had to

adopt a packet of «Euro-integration» laws.

However, that didn't happen.

THE REVOLUTION
OF DIGNITY

On November 21, 2013, the Cabinet
of Ministers announced that Ukraine
was suspending the preparation for the
association with the EU. One week later
the document was not signed at the
Eastern Partnership summit in Vilnius,
which the Ukrainian President attended.
According to the Lithuanian president
Dalia Grybauskaite, European leaders

ON DECEMBER 17, 2013, YANUKOVYCH MET IN MOSCOW

WITH THE RUSSIAN PRESIDENT AND NEGOTIATED A 30% DISCOUNT

ON RUSSIAN NATURAL GAS. FURTHERMORE, PUTIN AGREED TO PROVIDE
THE UKRAINIAN GOVERNMENT WITH A $15 BILLION USD LOAN

could not convince Viktor Yanukovych that
it was necessary to execute the association
agreement; no arguments could convince
the Ukrainian President.

Based on the information held by
Minister of Foreign Affairs of Sweden Carl
Bildt, the reason for Yanukovych’s refusal
to sign a previously agreed-upon document
was pressure from the Kremlin. "

The refusal of the Ukrainian President
to take course on European integration
provoked mass street protests in Kiev
and multiple regions in Ukraine. The
authorities reacted harshly: on November
30 Special Forces of the police dispersed
the protesters on Kiev’s main square —

Photo: Reuters

Maidan Nezalezhnosti. The protesters

at that moment were mostly students.
That event became the turning point after
which the situation got out of control of
President Yanukovych and his handlers
from the Kremlin. The very next day a new
demonstration in Kiev brought together
more than 15,000 people. The Ministry

of Internal Affairs (MVD) head Vitaliy
Zakharchenko apologized for the excessive
brutality of his subordinates”, but ten days
later he undertook a second attempt to use
force to disperse a protesters’ campground —
this time unsuccessfully.

The Maidan demonstration became a
continuous event. Along with pro-European
slogans the protest leaders used increasingly



CONTRARY TO THE
EXPECTATIONS OF
THOSE WHO INSTIGATED
THE BLOODY MAIDAN
SUPPRESSION, DEATH
OF THE PEOPLE DID NOT
STOP THE PROTESTS BUT
RATHER RADICALIZED
THEM. FEARING BEING
ARRESTED, THE TOP
LEADERSHIP INCLUDING
PRESIDENT YANUKOVYCH
FLED THE COUNTRY

more anti-Putin rhetoric and called on

the country to pull out from under the
Kremlin’s influence. Among the demands,
for example, was for Ukraine to refuse
joining the Customs Union with Russia.

Vladimir Putin tried using economic
measures to break down the growing anti-
Kremlin sentiments. On December 17,
2013, Yanukovych met in Moscow with the
Russian president and negotiated a 30%
discount on Russian natural gas, which the
Kiev officials had been unable to achieve
for a number of years. Furthermore,

Putin agreed to provide the Ukrainian
government with a $15 billion USD loan
from the Russian National Welfare Fund
(however, Yanukovych managed to receive
just the first transfer of $3 billion USD).

Opponents of Putin and Yanukovych
saw in those agreements signs of political
corruption. One of the protesting
Ukrainians’ leaders, parliamentary Arseniy
Yatsenyuk openly called the loan extended
to the Ukrainian government a «political
bribe.»” The Novaya Gazeta newspaper
reporter Yulia Latynina stated that Putin
«[was] trying to buy Ukraine by paying
Yanukovych.»

«Step number one: threaten the
Ukrainian economy with such sanctions
that Yanukovych will be forced to refuse
from alignment with the EU. Step number
two: support Yanukovych with a loan
which he will never be able to repay. Step
number three: in exchange for the writing
off or restructuring the loan finally grab a
hold of Ukrainian businesses. By hook or
by crook,» wrote Latynina to describe the
Kremlin’s plan for Ukraine®.

However, Putin’s plan did not work: the
discount on natural gas and the generous
loans did not calm down the Ukrainian
opposition, and the mass protests
downtown Kiev were gaining force. In order
to rein in the protesters, the parliamentary
majority loyal to Yanukovych by manual
vote passed a legislative package aimed at
suppressing the protests. The laws were
partially based on Russian practice and,
for example, introduced the concepts of
«extremist activity» and «foreign agents.»
Former Minister of Justice of Ukraine
Serhiy Holovaty openly said that this
package was «the Russian FSB think tanks’
work product.»*

The Ukrainian public was outraged by
that new oppressive legislation, and three
days later about half a million protesters
gathered downtown Kiev demanding
resignation of the Ukrainian President.
Two months of standoff between the
protesters and the government ended in
tragic bloodshed: the protesters were fired
upon with live ammunition, and in the
course of two days more than 50 people

were killed.

Following an investigation, Office
of the Prosecutor General of Ukraine
found President Yanukovych liable for the
shooting of the protesters; according to the
Office, he gave the order to use weapons
to his administration and the Ministry
of Internal Affairs brass.” Head of the
Ukrainian Security Service (SBU) Valentyn
Nalyvaichenko added that the plan of the
violent suppression of the demonstrations
was developed by Russian special services,
and Russian FSB operatives were directly
involved in its implementation.



PUTIN'S REVENGE

Contrary to the expectations of
those who instigated the bloody Maidan
suppression, death of the people did not
stop the protests but rather radicalized
them. Fearing being arrested, the
country’s top leadership including
President Yanukovych fled the country.
Representatives of the pro-European
opposition in Kiev formed a temporary
transitional government.

Having lost its ability to affect the
situation in Kiev, the Kremlin started to
implement its Plan B aimed at breaking off
southern and eastern regions of Ukraine.

As early as February 21 — the day
Yanukovych fled — the hotbed of tension

moved from Kiev to Crimea. First in
Simferopol and later in Sevastopol local
pro-Kremlin parties organized rallies
demanding the secession of Crimea
from Ukraine. Soon armed people in
Russian military uniforms (but without
insignia) appeared on the territory of
the peninsula, gained control over the
primary infrastructure sites and blocked
off Ukrainian military bases. With those
forces’ support the so-called «Crimean
Independence Referendum» was held on
March 16, and already on March 18 Russia
officially announced that the peninsula
was now its part.

The Russian authorities initially
claimed that they had nothing to do with

the actions of the armed people in Crimea.

For example, on March 4 Vladimir Putin,

i’hoto: Reuters

ARMED PEOPLE IN RUSSIAN MILITARY UNIFORMS (BUT WITHOUT
INSIGNIA) APPEARED ON THE TERRITORY OF CRIMEA, GAINED CONTROL
OVER THE PRIMARY INFRASTRUCTURE SITES AND BLOCKED OFF

UKRAINIAN MILITARY BASES

answering the question asked by an
American journalist, stated that «they were
local self-defense forces.»”

Soon, however, Putin exposed his own
lie. In his interview for the documentary
«Crimea: The Way Home» — shown on
the state-run Rossiya TV channel — the
Russian president openly admitted to
have personally directed the actions of
the Russian armed forces in Crimea.*

He also spoke about how and under
what circumstances he gave the order to
commence the annexation.

Here are Putin’s three key quotes:

«It was the night of February 22 — 23rd;
[we] finished [the meeting] about 7 AM, I let
everyone go and went to sleep at 7 AM. And,
saying goodbye, I must admit, saying goodbye,
before everyone left, I told all my colleagues —
and there were four of them — that the situation
in Ukraine has developed in such a way that
we were forced to start working on returning
Crimea to Russia.»

«In order to block off and disarm 20,000
people — well armed people — a certain
composition of personnel is necessary — not just
quantity-wise, but also quality. Specialists who
knew how to do that were needed. Therefore,
Lissued instructions and directives to the

Ministry of Defense, I must admit, to deploy
Special Forces units of the Main Intelligence
Directorate and Marines under the guise of
fortifying the defense of our military sites in
Crimea.»

«Our advantage -- you know what it was?
It was me handling that [operation] personally.
Not because I did everything right, but because
when top state officials do it, it's easier for the
executives to work.»

After the takeover of Crimea separatist
actions were organized in a number of
Ukrainian regions. Armed people started
seizing administrative buildings in
Kharkiv, Donetsk, Luhansk, and Mariupol.
In April, by the Kremlin’s script, People’s
Republics were proclaimed in Donetsk
and Luhansk regions declaring their
independence.

«Why does Putin want foreign lands?
Who needs that? Why make an enemy out
of the friendly Ukrainian nation? Putin is
avenging Ukraine for Maidan. Most likely,
he is scared mad that Maidan may take
place in Russia as well,» stated the Russian
opposition politician Boris Nemtsov in
March 2014."

A de facto war broke out between
Russia and Ukraine. Since spring of 2014




| -

2.5 YEARS OF WARFARE TURNED THE INDUSTRIALLY DEVELOPED
DONBASS, NOW ESSENTIALLY CONTROLLED BY THE KREMLIN,
INTO A SEMI-DESTROYED, DEPRESSED REGION

combat has been taking place on the
Donbass territory which the new Ukrainian
administration declared an «anti-terrorism
operation zone.» The Ukrainian army in the
east of the country is confronted by well-
equipped fighters who have received access to
Russian munitions and military equipment
(including tanks and artillery). The

Kremlin denies participating in the military
operations carried out by the official armed
forces; however, over the many months of
the confrontation volumes of evidence have
been collected to prove the fact of the direct
invasion into the Donbass territory by active
units of the Russian army.”>*

2.5 years of warfare turned the
industrially developed Donbass, now
essentially controlled by the Kremlin, into
a semi-destroyed, depressed region fully
dependent on Russian subsidies.

Photo: AP

European leaders have made multiple
attempts to regulate the conflict between
Russia and Ukraine. For instance, in
February 2015 Minsk was the site of
talks attended by presidents of Russia,
Ukraine, and France, and the Chancellor
of Germany. The result of these talks were
the so-called «Minsk Accords,» obligating
Putin to ensure the withdrawal of armed
units from Donbass and return to Ukraine
the complete control of its eastern borders.
However, the terms of the Accords have
still not been observed.

The world community interprets
Putin’s actions as aggression against
Ukraine. On March 27, 2014, after the
annexation of Crimea to Russia, the
Assembly General of the United Nations
adopted a resolution by which it supported
the sovereignty and territorial integrity

IN FEBRUARY 2015 MINSK WAS THE SITE OF TALKS ATTENDED
BY PRESIDENTS OF RUSSIA, UKRAINE, AND FRANCE, AND THE
CHANCELLOR OF GERMANY. THE "MINSK ACCORDS" WERE RATIFIED,
OBLIGATING PUTIN TO ENSURE THE WITHDRAWAL OF ARMED UNITS

FROM DONBASS AND RETURN TO UKRAINE THE COMPLETE CONTROL
OF ITS EASTERN BORDERS. HOWEVER, THE TERMS OF THE ACCORDS
HAVE STILL NOT BEEN OBSERVED

of Ukraine and did not recognize the
legitimacy of attaching Crimea to Russia.
On December 19, 2016, the UN Assembly
General adopted one more resolution,
according to which Russia, «occupying
Crimea, violates and abuses human rights
by imposing on the Ukrainian peninsula
its [Russia’s] legal system.»

The resolution talks about murders,
kidnappings, politically motivated criminal

Photo: AP

prosecution, as well as oppression of the
freedoms of opinion, faith, and beliefs.”

At the same time, the conflict in eastern
Ukraine remains in a «frozen» phase,
which is used by the Kremlin as an effective
mechanism to blackmail and pressure the
political leadership of Ukraine and the West.
After all, Putin still retains all the abilities to
shift the military conflict into an active phase
regardless of the world’s reaction.



THE PRIMARY MEANS OF AFFECTING THE UKRAINIAN PUBLIC OPINION
WAS BY PROPAGATION OF THE KEY KREMLIN TV CHANNELS PRACTICALLY
ALL ACROSS THE TERRITORY OF UKRAINE VIA SATELLITE. HERE WE ARE
NOT TALKING ABOUT FREEDOM OF SPEECH OR OFFERING AN ALTERNATIVE
POINT OF VIEW, BUT RATHER ABOUT AN AGGRESSIVE INFORMATION WAR
WHICH MASS MEDIA CONTROLLED BY PUTIN WAGE AGAINST UKRAINE

AycBaic+

A HYBRID OCCUPATION

Simultaneously with the external
aggression against Ukraine, a <hybrid
occupation» of the country was begun.
After a new Ukrainian President and
parliament were elected in 2014, the
Kremlin organized a whole series of
measures to weaken the sociopolitical
situation within the country. In the
Kremlin's arsenal were propaganda
mechanisms, political provocations, and
corruption of Ukrainian opinion leaders.

The primary means of affecting

the Ukrainian public opinion was by
propagation of the key Kremlin TV
channels practically all across the territory
of Ukraine via satellite. Here we are

not talking about freedom of speech or
offering an alternative point of view, but
rather about an aggressive information
war which mass media controlled by Putin
wage against Ukraine.

In covering Ukrainian politics they use
three key methods:

Aponet ruTnep

1. Using «hate language»

Russia accepted the results of the
Ukrainian elections, and Vladimir
Putin has met multiple times with the
Ukrainian President Petro Poroshenko
and is conducting official talks with him.
However, this does not prevent Russian
TV channels from continuously referring
to the Ukrainian leadership as the «Kiev
junta» that came to power «illegitimately.»
Ukrainian troops participating in military
operations against separatists in the east
of the country are called by the Kremlin
propaganda by names none other than «hit
squads» and «Banderites» [or «Bandera’s
goons»|. Armed supporters of the self-
declared Donbass republics, on the
contrary, are respectfully called «people’s
militias.»

Often the rhetorical attacks on Ukraine
on Russian television channels are closely
intertwined with anti-American rhetoric.
For example, in April 2016 it went so far
that the Kremlin’s nefarious propaganda
mouthpiece Dmitry Kiselyov compared
the USA's politics in regards to Ukraine
with the politics of the Nazi Germany and
showed during the broadcast a portrait of
Adolf Hitler along with a quote attributed
to him.

2. Disinformation

The Kremlin mass media
systematically manipulate and fabricate
facts in order to mislead or deceive their
audience.

A prime example of this was the
coverage of the tragic incident when the
Malaysian Boeing was shot down in the
sky over Donbass on July 17, 2014. The
international Joint Investigation Team
concluded that the airliner had been
downed by a missile fired from a Russian
Buk missile system from the territory
controlled by separatists, after which the
system returned to the territory of Russia.”

In turn, the Kremlin propaganda
offered a theory that the Boeing was shot
down by a Ukrainian fighter jet.

Propaganda reporter Mikhail Leontyev
demonstrated in a Russian TV broadcast
a satellite image that allegedly captured
the moment of the attack. Uncovering the
lie did not take long; it turned out that a
Google map image taken two years prior to
the tragedy was being used for that photo.
Besides, the airplane captured in that
image was a Su-27, rather than a MiG-29 as
Leontyev had represented. Furthermore,



experts noticed that the dimensions of

the aircraft did not correspond to the
dimensions of objects on the ground, and
the time and place of the incident did not
match the reality. Besides, the Donetsk
airport was seen in the image, whereas the
Boeing was shot down 50 km away from it.**

3. Provocative Lies

Covering Ukrainian events, the
Kremlin propaganda often create deceptive
news stories aimed at invoking hatred
towards the Ukrainian military and
officials. This is not just disinformation
but rather lies that breed hatred.

Here's one flagrant example of such
lies: a Channel One story in which the
viewers were told that Ukrainian armed
forces that took control of the city of
Sloviansk executed a child by crucifying
him in the central square while his mother
and city residents watched. Journalists
went to the city and questioned multiple
locals but could not find a single piece of
evidence that a child had been executed.
On the contrary, Sloviansk residents
spoke of the tactful behavior of the

Ukrainian troops who took over the city
after the separatists had retreated.” As a

result a scandal broke out, and Channel
One admitted that it held no proof

of the «crucified boy» information it
had published but refused to offer any
apologies.”

«They are screaming nonstop, on every
channel, that fascists have taken over
power in Ukraine, that those fascists are
now marching on Crimea, threatening the
Russian population, that they soon will be
in Russia. This is the hysteria,» says former
Russian Union of Journalists secretary Igor
Yakovenko.”

*¥¥

In order to protect its country from
aggressive propaganda and disinformation
the Ukrainian government banned the
broadcasting of Russian channels. That
prompted the Kremlin to support Ukrainian
mass media loyal to Russia and able to serve
the interests of the Russian ruling elite.

And so Channel 112 appeared in Kiev.
Vitaliy Zakharchenko — who headed the

Vladimir Putin
President of Russia Former President
of Ukraine the MVD of Ukraine Producer

MVD in the government of Yanukovych
—has been named its actual owner (it

was his subordinates who participated in

the forceful suppression of the Maidan
protests).”” After President Yanukovych fled,
the head of the MVD also left Ukraine; he

is currently wanted by law enforcement.
Zakharchenko controlled Channel 112
through his close associate Viktor Zubritsky,
a media manager who was at one point
suspected of kidnapping Maidan activists.”

Observers noticed many times that
the coverage of Ukrainian events was done
by the channel according to the Kremlin
propaganda standards. In 2015 the channel
received an official warning from the
National Council of Television for airing
propaganda aimed at stirring up hatred in
the Ukrainian society.”

The information attack on Ukraine is
held on the international level, too. The
flagship of Putin’s propaganda — state-
owned Russia Today — continuously
discredits Ukraine in English, Spanish, and
Arabic language broadcasts.

This TV channel, for example, was
noted for using crude disinformation
during the coverage of the Malaysian
Boeing crash.

Viktor Yanukovych Vitaliy Zakharchenko | Viktor Zubritsky
Former Head of

News Channel 112
Former Channel 112

Russia Today was the first to accuse
the Ukrainian government of attacking
the airliner, referring to a Twitter message
posted by some Spanish dispatcher named
Carlos who allegedly had been employed at
the Borispol airport in Kiev.

«Military airplanes were flying next
to the 777 three minutes prior to its
disappearance from the radar screens,
just three minutes,» the channel quoted
«Carlos.» Subsequently this theory was
aired by other Kremlin mass media as
well. However, Ukraine officially refuted
the existence of such employee; moreover,
it turned out that the law prohibited any
person who did not possess Ukrainian
citizenship from working in air services.

«Carlos’» Twitter account (@
spainbuca) was soon deleted, and no
journalist was ever able to contact him.
The Novaya Gazeta noted that the
mysterious Spanish dispatcher first
appeared in the information field on
the Russia Today website on May 9,
2014, where, against the background of a
photograph with the face covered up, the
channel ran a story about a dispatcher
who was a foreigner and was allegedly
threatened in Kiev for expressing his
thoughts.”



SVOBODA'S CRITICS SAY THAT RADICAL ACTIONS ORGANIZED BY THE
PARTY UNDER NATIONALIST SLOGANS DO A FAVOR TO THE KREMLIN
PROPAGANDA WHICH ACTIVELY PUBLICIZES "THE ATROCITIES OF
UKRAINIAN NAZIS"

MOSCOW

16 03 INTERNATIONAL INVESTIGATORS IN UKRAINE AFTER #MH17 CRASH REMAIN IN KIEV

RUSSIA TODAY WAS THE FIRST TO ACCUSE THE UKRAINIAN GOVERNMENT
OF ATTACKING THE AIRLINER, REFERRING TO A TWITTER MESSAGE POSTED

BY SOME SPANISH DISPATCHER NAMED CARLOS WHO ALLEGEDLY HAD
BEEN EMPLOYED AT THE BORISPOL AIRPORT IN KIEV

It should be noted that Russia Today
TV channel receives enormous funding
from the Russian government. For example
in 2017 the TV channel will receive from
the Russian budget 18.7 billion rubles
(more than $300 million USD). According
to Russian economist Vladimir Milov’s
calculations, this money allocated for
propaganda could have been used to
increase Russia’s spending on funding
basic sciences by a third.”

From the look of things, neither
does the Kremlin skimp when it comes
to supporting radical political groups
operating on the Ukrainian territory.
According to the SBU head Vasyl
Hrytsak, «Ukrainian special services have
recorded multiple instances of certain
Ukrainian politicians secretly meeting

with representatives of former Ukrainian
political elite who fled to Russia and
receiving financing from foreign special
services as well as from those who fled
from Ukraine. These funds are later used
to destabilize the situation inside our
country.»”

For example, such accusations are
aimed at the Ukrainian nationalist party
Svoboda which failed to win any seats
in the Ukrainian parliament during
the most recent elections. Member
of Parliament [from the Democratic
Alliance] Serhiy Leshchenko has stated
that Svoboda was receiving financing
from the Party of Regions which was
headed by Viktor Yanukovych. After the
latter fled, Leshchenko gained access to
documents containing the second set of

books, the so-called «black ledgers» of the
Party of Regions. «In those documents
where Yanukovych’s political consultant
Manafort was listed we saw a payment

to Svoboda in the amount of $200,000,»
reported Leshchenko.”

Svoboda’s critics say that radical
actions organized by the party under
nationalist slogans do a favor to the Kremlin
propaganda which actively publicizes «the
atrocities of Ukrainian Nazis.» The most
recent example: the Svoboda activists beat
up a Russian voter in front of the Russian
embassy building in Kiev where he had been
trying to vote in the parliamentary elections
on September 18, 2016. The story about this
incident was aired by the Ukrainian TV
channel 112 and was actively rebroadcast by
the Kremlin media.”

Photo: Reuters

Radicals from Svoboda also
periodically attack their compatriots in
Kiev. For example on August 31, 2015,
during protests in front of the Ukrainian
parliament a party activist threw a live
grenade at the police as a result of which
four law enforcement officers guarding the
perimeter were killed.”

After Viktor Yanukovych fled the
country the Party or Regions headed
by him was dispersed. So, prior to
the 2014 parliamentary elections the
Kremlin needed a new loyal political
force which would represent its interests
in the Ukrainian politics and the future
Verkhovna Rada.

Several organizations competed for the
position of the chief pro-Kremlin power.



THE Do ang, Th

- 2 Eradlmma D Nobtted oor s ksaiy
= IRy B Drawrars gos :
m——T
- T Pt A0Bpei Again, Exresug
4 B Mikan i oo L i ek oomEmmmRAEL e
spana & TEIREN crpa MBseT B R o A e e R el
WHe AMUA | B MfeTe . : B M B NI, o Wi e ol e
HOPT {ononsenuu W EAXASHOKHE B [ Lo———— o Ao @mal it
MO e —— r— = - L8 . 4 RERE TTRGK § Coo e T EPRARTE U2 & SAkHEN W apns- " {-dn"pd\r ________
% fars “ —— Ll ¢ pocatyfiusn e | E— Ta [l T — WH P
KRR fmere | pEET Hendan [paansu i
, | i e wn — —r ’
= et 2 T — Aobpun BEURP, BOT Taxaa 1y C ymane
R rp— L CETMMAG Npacutia
m | WapEe = T Feeiiph . . - = —_— - .
. | sy 19 ot s ran [y v ) i C yRameuma. Angia
T Torpstas e | 3801 e e - _ | imene et -
Troomansa Hlsas g e T . — Az %7 "
rpuﬂ-‘“-""“‘ P Eay = e \ . i L .:‘ i M""'"‘“"-H:IMU?
1 w o1 A e Chid
R N % L e Al l.nuruun of the board a1 ditwcton
_________.—_-—"hphgm_c ‘ n = Wl i g Pt 1, Novinky boulevsd
¥ 31} < [ adrct e LT EAarMOr coghy - A | & fioerr
- B ap el s Moy Tesona Aok T Woirn Vs v P L2002
Hropest - s e | Lt 'x-'::“'"'"*ﬁpul.au ROV S, e Ve Vind svlad. warke b o il + PGS TRTS 60
. 5 | ' ! il 2 Weod, 22 Jul 3 H¥REET i ISRl covm >
= " . e a0 32 0 3008 3033494 2 e A Pty
Fpasaseny 118 1. Xap T | : Tosags | i 25 04 PRERRGE
ETT3 A - u g | ] s e enpawinser
1316 o— L LS ape e
A atOTApRaRs \ 4 \ I
L1 | O P T T T A
s BT 10 08 el e B8 MOTA M Cion
4 (£ 1) ) Hmxosal 10.0% e ALY e e auEss 11 CNPCTWTE v e o .
h 1 " mm— i " i RSN & T
'lﬁ.-._-.‘-um-""" | i Sl T e - Cons” wy Ol b i 'f-"tlr.l"r:. Vb DOIMERHOTS St pina kors T
. | v e [ L | M A ORI RACOBCEM ¥ WK ecume . R AL © YDA Ry Baraneam 3
{ sy T N g ol (¥ E Ry VAT (O v - . TPE" 0 Pyracue &
ST — — W L \ R ey ~£.iiffw Coabien " O e’ - gupasran PR-are SR paliote vencea: , Flyrancue {ram wama
| SEE— \ e —— ! o - BEHIEX dHUIA, jo - ¥ Fi-AreHoe "TAGCY &7
{ wis - i PO Paboraer ¢ momoaems. Ao ABeTER ¢ FRIARTER Xopoumm ut NEARMTE NS/ N
L === 1 USSR 5 | T PRBMARHCHRR S8 HEARETCA NptaceasTERe FH OErBHA R
¥ - — e _ Gnta dsintymmon & o SHN {Tanopnenst. B anre M MRGPAMION GesTpa n H3g-NpaRKTOR, Ngw apr
| I U i o — s il o, RBI0 wilenane et 6 i 0 MARTE-Anpane 24 . praa I PHOTHURS Coats & HHEE
5 | 13s3 ANCIpOTos | e - fie b e iy M0 TSR M OB TR By 1 i
A B s ¥ CIDOE Mg
ooy : —— : cOrgmn :
Earrstnit E sy PABETITY & arcrins ARl WD frg o
R B 5
L3

e e o s
~ +
b=l tae

TR Hat

UKRAINIAN HACKERS FROM THE CYBERJUNTA GROUP STATE THAT THEY
P HAVE HACKED INTO VLADISLAV SURKOV’S EMAIL AND PUBLISHED
by e THE CORRESPONDENCE CONFIRMING THE KREMLIN’S DIRECT
- INVOLVEMENT IN THE EVENTS IN UKRAINE

——
——

Bloc defending the interests of Vladimir
Putin. «If they say one word unfavorable
to the Kremlin, they will immediately lose
their assets in Russia. They transferred

The face-off to occupy this niche in 2014
was between the Strong Ukraine party
created by Serhiy Tihipko who had served
as Vice Premier-Minister in Yanukovych’s
government, and the Opposition Bloc everything there.
which former Party of Regions veterans
built on the crumbles of the old party’s

structure.

The Bloc leaders’ billions are safe kept
by their best friend Putin. Moscow keeps
the former ‘Regionals’ on the hook with

In the end, the Kremlin bet on the
Opposition Bloc and appointed Vladislav
Surkov, Aide to the Russian President, as
its Moscow handler. The cause for this
most likely lay in the fact that the Bloc
leaders were dependent on the Kremlin
and thus were easily controlled. As a
result of the elections the Bloc received
9.43% of the vote and formed a 27-member

money and blackmail.» «Putin gave to the
Party of Regions money, let them structure
shady gas and oil schemes, but demanded
that they keep their assets in Russia. And
now what? ‘Yours yesterday is ours today.’
The Opposition Bloc won't make a sound
against the Kremlin because it’s got all of
their capitals. Putin has long been keeping
Ukrainian politicians on the money hook,»
parliamentary party.” says Landik.”

There are plenty of examples of
how the Opposition Bloc represents

Vladimir Landik, former Party
of Regions associate of the so-called

«Oppositionists,» frankly speaks about the the Kremlin’s interests. For example, in

January 2015, in the heat of active warfare
in eastern Ukraine, Bloc representative
Yulia Lyovochkina accused the Ukrainian
government of «building a wall with
Russia» and called on her European
colleagues to act against that.”

Moreover, bills brought before
the parliament by the Opposition
Bloc members are apparently first
approved by the Russian President’s
administration. This follows from the
email correspondence between the Russian
President’s Aide Vladislav Surkov with his
subordinates, which has been hacked and
published for public access.

Viktor Medvedchuk is the person
often named as one of the key ideologists
representing the interests of Vladimir
Putin in Ukrainian politics. He is
connected with the president of Russia
not just politically but also via family ties:

back in 2007 Putin became godfather to
his son. Medvedchuk assumed the role

of the intermediary between Kiev and

the Kremlin's appointees on the invaded
Donbass territories. In 2014 National
Security and Defense Council head Andriy
Parubiy stated that it was Medvedchuk
who was the channel of financing extremist
groups that organized the armed uprising
in the cities of Donbass.*

The primary lever of the Kremlin’s
pressure on Ukraine has been and still
remains the Ukrainian company Naftogaz
— a state-owned monopoly that has been
for many years criticized of corruption.
Naftogaz controls more than 8o% of
extraction, transportation, and sales of gas
and oil on the territory of Ukraine, and
tully services the supplying of Russian gas
to Europe. Many Ukrainian politicians are
unable to resist the temptation to line their
pockets using Naftogaz schemes.



W

IN SPITE OF A WAR BETWEEN UKRAINE AND RUSSIA, NAFTOGAZ
CONTINUES TO ACTIVELY COLLABORATE WITH GAZPROM - THE RUSSIAN
NATURAL GAS MONOPOLY THAT THE KREMLIN HAS TRADITIONALLY
BEEN USING AS A POLITICAL PRESSURE LEVER

In spite of a de facto war going on
between Ukraine and Russia, Naftogaz
continues to actively collaborate
with Gazprom — the Russian natural
gas monopoly that the Kremlin has
traditionally been using as a blackmail and
political pressure lever against Ukraine,
as well as against countries of the West.
According to observers, the Ukrainian
natural gas corporation is neck deep in
corruption schemes: supply of equipment
and piping at inflated prices, speculation
on extraction and sales of natural gas,
manipulation with finances, and so on.
Those schemes’ primary beneficiaries
remain the Ukrainian oligarchs who are
affecting the political processes in their
country now just like they did under
President Yanukovych.

CRIME AND OLIGARCHS
AT THE KREMLIN'S SERVICE

In spite of significant changes that
have taken place since the new government
has come to power, old problems remain
in the Ukrainian society. Forces which
have maintained their influence since the
time of Yanukovych'’s rule considerably
hinder development of the country
and implementation of reforms. In
essence these are members of the former
President’s circle whose interests are tightly
intertwined with the interests of Ukrainian
organized crime and supported by the
Kremlin media.

Prime representative of such an
establishment is Ukrainian parliamentary

Oleksandr Onyshchenko. When
Yanukovych headed the country,
Onyshchenko was a member of the Party of
Regions. However, in the last elections he
ended up in the Verkhovna Rada through

a majority constituency and joined the
People’s Will parliamentary group.

Onyshchenko has long been connected
to Yanukovych by business partnership. In
Kiev Onyshchenko is considered the key
oligarch in the sphere of gas extraction.
According to Ukrainian parliamentary
Tetiana Chornovol, Onyshchenko was a
long-time manager in Yanukovych’s team
and oversaw his business in the area of
natural gas extraction.

Chornovol notes that in 2008
Yanukovych’s people started to transfer
ownership of gas extraction businesses
to shell companies so that state-owned
wells could later not be returned to the
state. «And that is when Onyshchenko
first appeared in the public eye. He turned
up as director of a company called Nadra
Geocenter, which had been created in order
for Yanukovych to receive income from the
extraction of domestic natural gas,» says
Chornovol.*

The Onyshchenko operating scheme
was as follows. Private companies extracted
gas under joint operation agreements with

Viktor Oleksandr
Onyshchenko

Yanukovych

Ukrgazdobycha state company (itself a
subsidiary of Naftogaz Ukraine). A joint
venture was created, the state company
transferred the use of wells to it, and a
private investor brought in the funds and
provided the labor, and also received the
right to sell the extracted gas. That way
instead of the state budget the money
ended up in the pockets of those who
controlled the joint ventures.

The aforementioned Nadra Geocenter
Company where Onyshchenko was listed as
director became part of the «Yanukovych
Family» business empire and received from
Ukrgazdobycha control over dozens of
wells. (It is notable that the last agreement
to transfer control over wells was signed on
the day the Maidan protests began.)

After the flight of Yanukovych, his
minion Onyshchenko basically became the
owner of gas extracting assets including
Nadra Geocenter, Has, Karpatnadrainvest,
Plast, Gazovy Alyans, and a host of other
companies. That’s how he became the key
natural gas oligarch of Ukraine.

In the summer of 2016 Oleksandr
Onyshchenko fell under suspicion of
creating schemes to illegally sell gas and
was named in a criminal case brought
under the penal code section «grand scale
embezzlement of state property.»

Naftogaz
Ukraine



NATIONAL THE SCHEME OF EMBEZZLEMENT IN THE PROCESS
ANTI-CORRUPTION OF EXTRACTION AND SALES OF GAS UNDER JOINT OPERATION

BUREAU OF UKRAINE AGREEMENTS WITH UKRGAZDOBYCHA STATE COMPANY SOON THE «DAMAGING INFORMATION» WAS PUBLISHED AS WELL.

HOWEVER, INSTEAD OF THE PREVIOUSLY ANNOUNCED SECRET
RECORDING OF NEGOTIATIONS WITH PRESIDENT POROSHENKO

PRODUCER INTERMEDIARY

Ukrgazdobycha
state company COMPANIES CONTROLLED
BY 0. ONYSHCHENKO

Karpatnadrainvest, LLC
- Nadra Geocenter, LLC
HAS Company, LLC Exchange

According to law enforcement,
Onyshchenko’s companies caused the state
losses totaling 3 billion Hryvnia: 1.6 billion
were proceeds from the sales of natural gas
to middlemen and transferred out through
shell companies, and more than 1.3 billion
were unpaid land use rent. It should be
noted that the implementation of such a
scheme could be made possible only with
the cooperation of Ukrgazdobycha and
Naftogaz officials.

The Onyshchenko case illustrates how
the Ukrainian criminal oligarchs’ interests
coincide with those of the Kremlin.
Returning Ukraine back into the sphere of
the Kremlin’s influence is as beneficial to
Putin as it is to oligarchs like Onyshchenko.
The Kremlin’s propaganda and the
oligarchs’ money hit the same target — the
new Ukrainian government.

JOINT OPERATION EXCHANGES per 1000 m?
Center Commodity Exchange

Naft Trade, LLC
> LuivUniversal Commodity C g NENEREY: [EEE

TRANSFERRING ILL EGAL INCOME FROM THE RESALE OF GAS
THROUGH SHELL COMPANIES: Adelax, LLC; Bretton, LLC; Alondo, LLC; k£
Odin Group Service, LLC; Case Management, LLC; Tsentr Paritet, LLC

Unpaid more than 1.3B UAH

EXCHANGE TRADE WINNERS
Gas Trans Group, LLC
Kievpromsbyt, LLC
2640 UAH  Excellent LTD, LLC
Gaztransproekt, LLC

Moricel Group, LLC
Lenster Company, LLC
)

6 900 uAH
END USER per 1000 m’

Real Economy
Sector Companies

According to the former prime
minister of Ukraine Arseniy Yatsenyuk,
vast amounts of money were spent by
Onyshchenko specifically to remove the
government. «A mass media campaign
was financed, politicians in the parliament
were paid to come out to the podium and
lie. For 10 months, $3 million a month went
toward removing the government. That
was because the government did not give
Onyshchenko the ability to implement
corruption [schemes] in the energy and gas
sector,» says Yatsenyuk.*

After the criminal case was brought,
Oleksandr Onyshchenko fled abroad. In
December 2016 he stated that he was in
possession of damaging information about
the Ukrainian leadership; that allegedly
he had secretly recorded negotiations with
President Poroshenko and was planning to

THE PUBLIC WAS PROVIDED WITH A RECORDING OF ONYSHCHENKO’S
CONVERSATION WITH ONE OF HIS COLLEAGUES FROM THE UKRAINIAN
PARLIAMENT IN SOME SHADY JOINT

make it public. The Kremlin's propaganda
actively carried on this story.

However, it soon came to light
that handlers from the Kremlin stood
behind Onyshchenko’s actions. Mass
media published a video recording made
immediately before Onyshchenko's broadcast
on one of Russia’s state TV channels. An
instructor’s voice is heard in the recording,
preparing Onyshchenko for the interview and
explaining exactly how the member of the
Parliament should talk about his relationship
with the Ukrainian President:

«I'won't be asking questions right now
because it will seem like they're leading
questions, leading... That is, cannot ask
leading questions. So now you start with a
phrase like this. He will now turn on, pause
— one second, and you say: ‘But the situation
where I considered him a partner then
changed.’ Because that’s how it is... that is the
truth. But the situation where I considered
him a partner changed. And after what did
it change. What did he force you to do, then
he started taking away the company. He is
the aggressor, you understand? And you were
forced to toe the line. And now it appears
like you are his partner who fled from him.
But we need pressure here. Then I will ask
you... I just won't right now... I will ask you

a question, when you will tell everything, I
will say, well, how do you feel when you're
speaking with statements like this, are you
not afraid for your life, for the situation in
general? You should say, in my life T have
lived through so much and I understand
that something needs to be left behind for
the children, a memory of some sort, need
to be honest, sit down and tell the truth
straight to the face: I am being threatened, I
am really receiving threats, you may say that,
or you may not, but I have made a decision
for myself — I will remain honest. That’s it...
And now when I wave my hand, simply... I
stay quiet and in one and a half seconds the
recording begins.»

Soon the name of the «instructor»
became known as well. He turned out to
be the aforementioned Viktor Zubritsky —
creator of Channel 112 which is associated
with the name of the former MVD head
Zakharchenko.

Soon the «damaging information» was
published as well. However, instead of the
previously announced secret recording of
negotiations with President Poroshenko
the public was provided with a recording
of Onyshchenko’s conversation with one
of his colleagues from the Ukrainian
Parliament in some shady joint.



PUTIN'S OBVIOUS
TARGETS ARE
MOLDOVA,
BELARUS, AND

KAZAKHSTAN.
HOWEVER, THERE
ARE ALSO RISKS
FOR THE BALTIC
STATES, IN SPITE
OF THEIR NATO
MEMBERSHIP

NATIONAL INTERESTS
OF RUSSIA

Russia is critically interested in
maintaining peaceful and good neighborly
relations with surrounding countries. This
guarantees our state economic advantages
and political stability. And there is no
doubt that it corresponds with the national
interests of Russia.

However, instead of improving
relations with the world around,
Putin maintains a continuous policy
of aggressively bringing to heel those
countries which he sees as being in
the realm of the Kremlin’s geopolitical
influence. A broad arsenal of means is
used for that: persuasion by propaganda,
financial support of loyal parties and
journalists, corruption, economic pressure,
political blackmail, and finally direct
military intervention.

Such hybrid aggression casts a
shadow of doubt on the effectiveness
of the European security systems, the
vulnerability of which became obvious

Photo: Reuters

with the onset of Putin’s campaign
against Ukraine. It should be noticed
that the Kremlin strategists skillfully use
methods of external pressure on Ukraine
as well as «agents» inside the country —
above all, local oligarchs interested in the
reinstatement of the old ways.

The outcome of the showdown

between the Kremlin and Ukraine will also

directly affect the future of Russia and
Europe. If Putin’s unrelenting pressure
proves fruitful, and Kiev returns into

the domain of the Kremlin influence,
then there is no doubt that the Russian
president will attempt applying the same
methods towards other countries of the
former USSR. Putin’s obvious targets

are Moldova, Belarus, and Kazakhstan.
However, there are also risks for the Baltic

States, in spite of their NATO membership.

Putin has proven more than once
that he is a threat to his citizens as well as
the surrounding countries. And the less
counteraction he encounters, the more
aggressive his actions will becomem

an
o
X
~
T
J
O
|_
O
~
X
O
O
~
—
O

1. “Weimar syndrome. Yegor Gaidar - about the dangers of
post-imperial nostalgia.” The “Kommersant” newspaper.
February 6, 2006

2. “Vladimir Putin: “The collapse of the Soviet Union

is the largest geopolitical catastrophe of the century.”
“Regnum” IA. April 25, 2005

3. “Ukrainian intelligence stated 20 industrial companies
were exported from Donbass to Russia.» “Vzglyad”
business newspaper. 4 March 2016

4. “Sworn neighbors. Russia and Ukraine: the history of
‘brotherly’ relations.” Lenta.ru. January 3, 2014

5. “Putin was ready to stop the ‘orange revolution’ by
force.” BBC Russian Service. January 27, 2012

6. “Putin was ready to stop the ‘orange revolution’ by
force.” BBC Russian Service. January 27, 2012

7. “Sworn neighbors. Russia and Ukraine: the history of
‘brotherly’ relations.” Lenta.ru. January 3, 2014

8. “Nemtsov: Kharkov agreements corrupt Ukraine and
Russia.” “The Ukrainian Pravda” newspaper. May 9, 2010
9. “Medvedev explained why Russia pays s 40 billion

for the Black Sea Fleet in the Crimea.” “Polit.RU”
information-analytical portal. May 18, 2010

10. “Yanukovych refused European integration because
of pressure from Russia.” “Pronedra” Internet magazine.
November 29, 2013

11. “Zakharchenko apologized for the harsh dispersion
of people at Evromaidan.” “Segodnya.ua” internet
magazine. December 2, 2013

12. “Putin gave Yanukovych a $3 billion political bribe -
Yatsenyuk.” “Glavred.info” internet magazine. May 25,
2016

13. “Why did Putin give $15 billion USD to Yanukovych?”
“Novaya Gazeta” Issue 143. December 20, 2013

14. “Ex-Regions: The Kolesnichenko-Oliynyk bill was
the case of the FSB ‘think tanks’.” “Glavkom” internet
magazine. January 18, 2014

15. “GPU has assigned the responsibility for the Maidan
executions on Yanukovich.” The “Vesti” newspaper. April
3, 2014

16. “Nalyvaychenko confirmed FSB involvement in the
events on the Maidan.” The “Vesti” newspaper. April 3,
2014

17. “Vladimir Putin answered the journalists’ questions
about the situation in Ukraine.” The official website of
the President of Russia. March 4, 2014

18. “Crimea. The Way Home.” A documentary by
VGTRK journalist Andrei Kondrashov. March 15, 2015.
19. “Boris Nemtsov: Putin takes revenge on Ukraine for
Maidan and fears a Maidan in Russia.” A joint project
by ICTV and the ATR Crimean channel “Freedom of
speech.” March 12, 2014

20. “Evidence of Russia’s participation in the defeat

of Ukrainian troops near Debaltsevo.” Open Russia.
February 8, 2016

21. “The participation of Russia in the war proven with the
help of Google Maps.” BBC Russian Service. May 28, 2015
22. “Turkey opposes Russia in the UN.” Gazeta.ru.
December 21, 2016

23. “The MHiy investigation states the Buk missile

originated in Russia.” The “RBC” newspaper. September
28, 2016

24. “Leontyev calls ‘cattle’ those who doubt the
authenticity of the attack on Boeing image.” The “Snob”
magazine. November 15, 2014

25. “Journalists have not found the confirmation

of ‘Channel One’ story about the crucified child in
Sloviansk.” “Republic” internet publication. 14 July 2014
26. ““Channel One’ defended itself over the ‘crucified boy’
story.” “Republic” Internet publication. 22 December
2014.

27. “The Russian mass media: the Kremlin's instrument
of anti-Ukrainian propaganda?” Radio Liberty. March 3,
2014

28. “Zakharchenko’s Labyrinth.” “Nashi groshi”
Ukrainian publication. January 27, 2014

29. “Media Manager Viktor Zubritskiy is accused of
kidnapping Maidan activists.” Radio “Mediananny.”
April 3, 2014

30. “Inter’ and ‘112" “warned” for airing pro-Russian
propaganda.” The “Argument” online magazine. February
18, 2015

31. “The anniversary of the Boeing crash: what
consequences the tragedy had in Ukraine.” The “RBC”
newspaper. 17 July 2015

32. “18.7 billion of taxpayers’ money on lies and
propaganda.” Vladimir Milov LiveJournal. December 19,
2016

33. “Hrytsak: some Ukrainian politicians receive from
runaway elites and Russian secret services financing

for destabilization of Ukraine.” “GORDON” internet
publication. June 10, 2016

34. “People’s Deputy: Yanukovych’s Party paid to
‘Freedom’s’ nationalists.” “Ukraina.ru” internet magazine.
August 19, 2016

35. “The video of the beating of a Russian at the embassy
in Kiev surfaces.” “Lenta.ru” internet publication.
September 18, 2016

36. “’Freedom’ in Kiev signed its own warrant.” The
“Novaya Gazeta” Issue 95. September 2, 2015

37. “In the Ukrainian elections, the Kremlin puts

its money on the Opposition Bloc.”” The “Hvilya”
information-analytical portal. September 15, 2014

38. “Landik: Yanukovych said: ‘Keep searching, I don’t
have a penny in Europe.’ He wasn’t lying; the Oppo Bloc’s
billions are stored by their friend Putin.” “GORDON”
internet publication. July 19, 2016.

39. “Lyovochkina helped Russia at PACE by telling about
the warring government and the ‘bloody pastor.”” “The
Ukrainian Pravda” newspaper. January 28, 2015

40. “Parubiy: Medvedchuk is one of the organizers of the
rebellion in the Donbass.” LB.ua, an Affiliate Resource of
the “Left Coast” weekly. July 4, 2014

41. “Chornovol described how ‘Yanukovych’s manager’
Onyshchenko became a new gas oligarch.” TSN
Television News Service. 16 June 2015

42. “Yatsenyuk about Onyshchenko’s statements: I want
to find out who placed the order and who got paid.”
UNIAN news agency. December 9, 2016



“I don't believe that friendship
with Russia is bad. But I don't like
it when ‘friendship’ is forced by

means of bribery and violence.”

BORIS NEMTSOV

An electronic version of this report is available
on the website 4freerussia.org



