
NGOS AS A TOOL FOR RUSSIA’S 
PROJECTION OF INFLUENCE

Olga Shorina

Washington, DC - Bonn, 2018



 Olga.Tikhomirova@nemtsovfund.org 
info@nemtsovfund.org
info@4freerussia.org 

Editor - Olga Khvostunova, 
Adjunct Fellow of Institute of Modern Russia 

and Free Russia Foundation



CONTENTS

Author’s Note

Acknowledgments

Introduction

Terminology and Timeline

Controlling Civil Society through Funding

Design and Activities

	 Propaganda

	 Kleptocracy

	 Intelligence Activities

Case Study: Russian NGOs at the OSCE Meetings

Dealing with the Kremlin’s NGOs

	 Recommendations

	 Concluding Notes

4

6

11

5

7

20

24

29

23

23

24

29

29



4

		  Olga Shorina

This report started off as a study about the government-organized 
NGOs (GONGOs) operated by Kremlin to promote its views and pursue 
its interests. But in the course of the research, it became clear that the 
network of these Kremlin-run organizations is much more complex and 
diverse, stretching far beyond Russia’s borders. It also became clear the 
term “GONGO” does not fully describe the variety of these organizations. 
While it is true that the Kremlin is using GONGOs to manipulate civil 
society in Russia and abroad, there are many other organizations that it 
is relying on to achieve its goals. To address this issue, the author initially 
suggested a broader term—“GONGO & Co.”—but eventually rejected it 
as it failed to fully reflect the complexity of the phenomenon examined in 
this report. The author’s discussions of the term with various experts in the 
field provoked lengthy debates about the formal status of the pro-Kremlin 
NGOs, all the while distracting from a much more crucial problem—their 
impact on the third sector and the civil society as a whole. This report, thus, 
attempts to give an outline of a complex and sophisticated system of NGOs, 
unregistered and informal groups, created and supported by the Kremlin to 
“manage” the third sector. 

Olga Shorina

AUTHOR’S NOTE



5

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

Abstract: The Kremlin uses NGOs to achieve its goals both inside and 
outside Russia. Domestically, pro-Kremlin NGOs help shore up support for 
the government and suggest the presence of an active third sector. In the 
international realm, they are a key part of the Kremlin’s kleptocracy network, 
as they lure in foreign actors and fund local partners. Furthermore, pro-
Kremlin NGOs manipulate open societies in order to promote the Kremlin’s 
views, stir divisions and distract international communities from more 
pressing issues. 

Regardless of their primary goals, pro-Kremlin NGOs take resources away 
from independent NGOs, marginalize discussions of human rights, and 
erode democratic norms, serving as a key tool for disseminating the Kremlin 
propaganda and disinformation.

The author would like to thank the following individuals for their helpful 
suggestions, ideas, and comments expressed in interviews and discussions: 
Turgut Gambar, Jacek Kucharczyk, Grigorij Mesezniko, Stefan Melle, Anton 
Shekhovtsov, Henry Hale, Alexander Solontai, Ilya Zaslavskiy, and Vladimir 
Milov. 

Though the views and accounts presented here are those of the author 
alone, she would also like to thank Free Russia Foundation and personally 
Natalia Arno for the support of the project. 

And a special thanks to Jennie Barker for her kind assistance.

ACKNOWLEDGEMENTS 



6

		  Olga Shorina

INTRODUCTION

In January 2016, a controversy surrounding an 
alleged kidnapping of a young Russian-German 
girl by a refugee erupted in Germany. Although the 
story—now known as the “Lisa case”—was later 
proven to be false, it sparked a media storm rife 
with disinformation and mobilized the Russian-
speaking community to protest against the German 
government. All these developments caught 
German authorities by surprise. 

It turned out that the story was concocted by the 
Russian state media, whose audience in Germany 
amounts to about 4 million Russian-speakers. The 
aggressive coverage of the story resulted in street 
protests in a Berlin district where many Russian- and 
Soviet-born residents live. Protests were organized 
by local communities and NGOs that had previously 
been supported by the Russian Embassy as 
promoters of the Russian language and culture; they 
accused the German authorities of failing to control 
immigration and provide security. This “Russian” 
grievance originating in the Marzahn neighborhood 
of Berlin was then exploited by a new political 
force, the far-right Alternative for Germany (AfD). In 
2017, the party achieved surprisingly good results 
in several regional elections by running on an anti-
immigration platform. Shortly after the Lisa case, it 
came to light that the AfD had also received financial 
support from Moscow. Its quick response time also 
suggests that the party’s activities had been directed 
or coordinated by the Kremlin. Representatives of 
this party were the first ones to come to the Marzahn 
district during protests and interact with the Russian 
community. Similarly, AfD was also the first to print 
and distribute election leaflets in Russian.

NGOs have become an integral part of Vladimir 
Putin’s authoritarian regime. They are used to 
achieve the Kremlin’s goals in both domestic and 
international politics. 

This paper examines the Russian government’s 
practices involving NGOs and provides analysis of 
the following issues:

■  ■ The Russian government’s usage of funding 
to control civil society inside and outside the 
country. The Russian state budget provides some 
data regarding official spending in the third sector, 
such as the range of activities that these funds 
may support. 

■  ■ The actual activities of the pro-Kremlin NGOs. 
Such activities have gained experts’ attention in 
recent years, and this report seeks to add to this 
growing body of work. In order to present the 
overall picture of how the Putin regime uses such 
organizations, the report examines their activities, 
goals, and the roles they are supposed to play. 

In order to evaluate the impact of the pro-Kremlin 
NGOs on international organizations, this report 
analyzes activities of the Russian and pro-Russian 
NGOs at the Organization for Security and 
Cooperation in Europe’s (OSCE) Human Dimension 
Implementation Meetings (HDIM). It also attempts to 
determine the correlation between Russia’s declared 
foreign policy objectives and the activities of its 
pseudo-NGOs. 

HIGHLIGHTS:

The Kremlin’s NGOs form a complex system of 
groups coordinated and funded by the Russian 
government or loyal businesses. Some of them 
are openly GONGOs (government-organized non-
governmental organization), while others claim to 
be independent. Some have been created upon 
the initiative of the Kremlin or pro-Kremlin actors for 
specific purposes, others have mutated from the 
independent organizations, which had been hijacked 
by the government in ways similar to the Kremlin’s 
takeovers of the traditional media.1 Regardless of 
how they emerge, these organizations are used by 
the Kremlin to carry out specific tasks, which typically 
fall into three categories: propaganda, kleptocracy, 
and intelligence and security services.

While classical GONGOs were initially created 
to promote the Russian state, they now seek to 
influence and exert control, both domestically and 
abroad.

1  The first high-profile and well-documented takeover of an 
independent TV station by the Russian state took place in 2001, 
only one year into Vladimir Putin’s presidency. See, for example: 
Susan Glasser, Peter Baker, “Russian Network Seized In Raid,” 
Washington Post, April 15, 2001 https://www.washingtonpost.
com/archive/politics/2001/04/15/russian-network-seized-in-raid/
e9679fb0-31cb-4b9c-b07f-204b488f40ad/ (Retrieved on January 
10, 2019).



7

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

TERMINOLOGY AND TIMELINE

“GONGO” is a special term that describes state or 
government-organized NGOs. Essentially, GONGOs 
contradict the very concept of NGOs, which are 
supposed to be independent from the government 
and not-for-profit, all the while acting in the service 
of the common good.2 GONGOs also refute the 
idea of the third sector or civil society as situated 
between the public and private sector or between 
the state, market, and family. They showcase a 
more complex relationship between governments 
and civil society [that has emerged in recent 
years].3 

Governments may have legitimate reasons for 
creating such structures within the third sector where 
grassroots’ organizations do not emerge naturally 
due to several factors. For example, GONGOs can 
be created as part of the state policy toward the 
civil society; or in cases when the civic activities 
are new for the local civil society; or when boosting 
these activities requires special resources. This 
holds true for democratic and non-democratic 
governments alike. Within democratic states, typical 
examples of GONGOs are Germany’s political party 
foundations, which receive federal money based 
on vote percentages and work domestically and 
internationally in development, political party work, 
and democracy-building. Another example is the 
U.S.-based National Endowment for Democracy 
(NED), which was created by the U.S. Congress 
in 1983. GONGOs also emerge in countries with 
limited or no experience in having an independent 
civil society; or, in particular, in sectors where no 
grassroots activities could emerge without state 
initiatives. The main case illustrating the point is 
China, where, as in other illiberal states, GONGOs are 
often the only entities that can embody the functions 
of a civil society.4

GONGOs are, therefore, neither new nor 
extraordinary phenomena, and they are not 

2  Sabine Lang, NGOs, Civil Society, and the Public Sphere, 
Cambridge: Cambridge University Press, 2013, p.12

3  Annette Zimmer et al, “The Third Sector and the Policy Process 
in Germany,” TSEP Working Paper #9, London: The Centre for Civil 
Society at the London School of Economics and Political Science, 
2005.

4  Lang, NGOs 

necessarily a matter of concern when operating 
in a democratic, competitive environment and 
when they are transparent about their relationship 
with the government. An increasingly worrisome 
development, however, is the emergence of 
GONGOs that act as a government’s agents, 
purporting to be independent while aiming to 
sideline or supplant genuine non-governmental 
entities. Simply put, GONGOs become dangerous the 
moment they are used as a tool or a weapon by an 
authoritarian government.

The acronym of GONGO is one of an expanding 
assortment of terms that also includes MONGO (my 
own NGO), PONGO (parliamentary-organized NGO or, 
sometimes, personal NGO), FINGO (financially-interested 
NGO), GANGO (gap-filling NGO), BRINGO (brief-case 
NGO), (DONGO (donor-organized NGO), DINGO (donor 
international NGO), BONGO (business-organized NGO), 
BINGO (business-interest NGO), BENGO (bent, in the sense 
of crooked, NGO), CHONGO (city hall NGO), GRINGO 
(government-run or inspired-run NGO), PANGO (party-
affiliated NGO), RONGO (retired-officials NGO), COMENGO 
(come-and-go, or here-today-and-gone-tomorrow NGO) 
as well as MANGO or MONGO (Mafia-affiliated or Mafia-
organized NGO).5

However, this report takes a broader look at 
Russia’s practices and identifies other third sector 
organizations that are manipulated by the Putin 
regime, such as unregistered civil organizations 
and informal groups. Such organizations are not 
only government-organized, but also government-
operated, government-captured, or simply 
government-funded. This description also includes 
organizations that work to carry out a government 
task. A more apt term for all of these organizations 
could be, in fact, the British term “QUANGO”—quasi-
NGO—as it highlights their “quasi-ness,” namely, 
their lack of autonomy and the mere fact that they 
represent not the interests of independent civil 
society but those of the government. 

The use of NGOs to pursue the state’s interests 
is not new, nor is it specific to Russia. Other non-
democratic states and authoritarian regimes 
have been using these organizations to control 
civil society domestically and to support regime 

5  Lawrence S. Cumming, “GONGOs,” International Encyclopedia 
of Civil Society, eds. Helmut K. Anheier and Stefan Toepler, New 
York: Springer, 2010.



8

		  Olga Shorina

apologists internationally. Azerbaijan’s use of 
GONGOs to influence the Council of Europe is a key 
example, thoroughly analyzed by the Parliamentary 
Assembly of the Council of Europe and currently 
under investigation by the Italian and Spanish law 
enforcement agencies for the possible corruption 
schemes involving local politicians.6 GONGOs are 
an essential part of China’s strategy to influence 
Australia and New Zealand.7

Historical examples hail from the early 20th-century 
Russia with its Zubatovschina — a system of 
government-organized labor trade unions set up to 
prevent any real labor mobilization. Contemporary 
Russian GONGOs emerge from the authoritarian 
nature of the Putin regime, which has become 
increasingly repressive over the past 18 years8 and 
will most likely survive for the next five years or 
longer.9

Targeted attacks on Russia’s third sector began in 
the early 2000s and have since grown incrementally. 
At first, the government sought to influence the 
third sector inside Russia, expanding its practice 
of imposing control and eventual takeover of the 

6  For details, see: “Report of the Independent Investigation 
Body on the allegations of corruption within the Parliamentary 
Assembly,” Council of Europe, April 15, 2018 http://assembly.coe.
int/Communication/IBAC/IBAC-GIAC-Report-EN.pdf (Retrieved on 
January 11, 2019).

7  “New Zealand agonises about Chinese meddling,” Economist, 
November 8, 2018  https://www.economist.com/asia/2018/11/08/
new-zealand-agonises-about-chinese-meddling; Joshua 
Kurlantzick, “Australia, New Zealand Face China’s Influence,” 
Council on Foreign Relations, December 13, 2017 https://www.cfr.
org/expert-brief/australia-new-zealand-face-chinas-influence; Jason 
Scott, “Australia Weighs the Cost of Resisting China’s Meddling,” 
Bloomberg, May 9, 2018 https://www.bloomberg.com/news/
articles/2018-05-09/australia-weighs-the-cost-of-resisting-china-s-
meddling (All retrieved on January 11, 2019).		

8  Examining developments within the third sector in Russia helps 
to understand the evolution of this authoritarian regime. Some 
accounts of the increasingly authoritarian nature of the Putin regime 
in Russia could be found in: Yulia Gorbunova, Laws of Attrition: 
Crackdown on Russia’s Civil Society after Putin’s Return to the 
Presidency, New York: Human Rights Watch, 2013; and “Table 
Illustrating Legislative Crackdown on Rights and Freedoms of the 
Civil Society in Russia since 2012,” Paris: International Federation 
for Human Rights, 2012.

9  Human Rights Watch, “Destructing Law-making. Attack on the 
Civil Society After May 2020” (in Russian: «Разрушительное 
законотворчество. Наступление на гражданское общество 
после мая 2012 года»), April 2013. https://monitoring.mhg.ru/sites/
default/files/files/hrwdoklad.pdf; International Federation for Human 
Rights, “Table Illustrating Legislative Crackdown on Rights and 
Freedoms of the Civil Society in Russia since 2012” https://www.
fidh.org/IMG/pdf/tableau_russie_web_paysage_v2-2.pdf (Retrieved 
on December 18, 2018).

Russian media space. According to Harley Balzer, this 
early period of the Putin regime can be described as 
“managed pluralism”: 

Managed pluralism entails both encouraging and 
constraining civil society… the managed pluralist regime 
seeks both to orchestrate and to arbitrarily limit that 
activity. The emphasis on “seeks” is important. The 
leadership in a managed pluralist regime is sophisticated 
enough to realize that stifling all independent expression 
and political diversity is neither possible nor desirable.10

“Managing” eventually gave way to control, as it 
has in many other authoritarian regimes. The Putin 
regime’s attempts to control civil society did not 
stop at the Russian border; today, “authoritarians go 
global”.11 

The early period of Putin’s presidency was fairly free 
for the nonprofit sector. Human rights organizations 
were able to criticize his regime and participate in 
public discussions in the parliament. During this 
short period of time, the media also enjoyed relative 
freedom in its ability to criticize Putin, as most of the 
media outlets were independent from the state. But 
the coverage of the Kursk disaster,12 in which Putin 
came across as a weak or ruthless leader who cared 
only about his ratings, triggered the rollback of media 
freedom, beginning with the launch of the state-
controlled organizations, such as Radio RSN, as a 
counterweight to the Echo of Moscow radio station, 
an influential asset of what used to be Vladimir 
Gusinsky’s media empire. It was only a matter of 
time before the state-controlled Gazprom Media, a 
subsidiary of the Gazprom gas monopoly, acquired 
all of Gusinsky’s media assets.13 

Consequently, other influential outlets and 
publications were forced to accept the new “red 

10  Balzer, Harley, “Managed Pluralism: Vladimir Putin’s Emerging 
Regime,” Post-Soviet Affairs, Vol. 19, no. 3, 2003, p. 191

11  Diamond, L., Plattner, M., Walker, C., eds. Authoritarianism Goes 
Global: The Challenge to Democracy, Baltimore, MD: Johns 
Hopkins University Press, 2016.

12  K-141 Kursk was a nuclear-powered cruise-missile submarine 
of the Russian Navy. On August 2000, it was lost and later sank 
in the Barents Sea, killing 118 people on board. During the rescue 
operation that lasted several days, Vladimir Putin stayed in in Sochi 
and remained silent. He was consequently harshly criticized by the 
media.

13  Vladimir Gusinsky was one of the most influential Russian 
oligarchs who accumulated his fortune in the 1990s. He was the 
founder and owner of the Media-Most holding, which included 
the NTV television channel, the Echo of Moscow radio station, the 
Segodnya (Today) newspaper, and some other outlets. In 2000, the 
Kremlin-authorized attack was launched against him and his assets 
by the law enforcement agencies resulting in the government’s 
takeover of Media-Most and Gusinsky’s fleeing Russia..



9

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

lines,” which have only become more rigid since 
then. The Kremlin gradually took control over most 
of the high-profile outlets with a large reach—TV6 
(closed under government pressure), Kommersant 
Publishing House (acquired by Alisher Usmanov, an 
oligarch with close ties to Putin), REN-TV, Gazeta.
ru, Lenta.ru, RBC (forced to change ownership and 
editorial policy). Eventually, Russia’s leading internet 
companies, such as Mail.ru and Yandex.ru, have also 
been pressured into censorship (or self-censorship). 

Just as the Kursk disaster catalyzed the government 
takeover of independent media, a series of other 
crucial developments in early- to mid-2000s led to 
increasingly repressive actions by the Putin regime 
in the nonprofit sector. The 2002 Nord-Ost siege 
in Moscow provoked the Russian president (or was 
used by him as an excuse) to take control over the 
country’s parliamentary system. The 2004 Beslan 
school siege resulted in the abolition of the direct 
gubernatorial elections justified by the need to 
consolidate state control to fight against terrorism. 

In 2005, at the beginning of his second presidential 
term, Putin created the Civic Chamber. Officially 
chartered as a consultative civil society institution 
with 168 members, its mission was to analyze draft 
legislations and monitor government activities.14 
Only a handful of genuine Russian activists were 
admitted as members of the Chamber, while the 
majority came from the pro-Kremlin pseudo-NGOs. 
The Chamber’s activities focused on providing 
support for the government’s policies and actions. 
For example, it publicly voiced approval of the United 
Russia primaries during the parliamentary campaign 
in 2016.15 Essentially, the Chamber’s creation in 2005 
signaled that from that point forward, civic activists 
and human rights defenders in Russia would be 
grouped into “good activists” and “bad activists.” 

A number of international developments also 
changed Putin’s approach to foreign policy. In his 
2018 interview with NBC News anchor Megyn 
Kelly, Putin cited the U.S. withdrawal from the Anti-
Ballistic Missile Treaty as a pivotal moment for his 
understanding of the world, admitting that it was, 

14  “The official website of the Civic Chamber of the Russian 
Federation” https://www.oprf.ru/en/about/ (Retrieved on December 
18, 2019).

15  In 2017, Committee for Civil Initiatives (KGI), a Moscow-based 
think tank led by Russia’s former finance minister Alexei Kudrin, 
published the report that criticized the activities of the Civic 
Chamber. See: “Approaches to Improvements of the Russian 
Federation’s Civic Chamber institution” (in Russian: «Подходы 
к совершенствованию института Общественной палаты 
Российской Федерации») https://goo.gl/m2hc2M (Retrieved on 
December 18, 2019).

in fact, the starting point of his anti-Americanism. 
The NATO expansion to include several post-Soviet 
countries and the events of the 2004 Orange 
Revolution in Ukraine were also perceived by Putin 
as an escalation by the West. 

The timeline below highlights how external and 
internal events correlated with more repressive 
actions from the Kremlin, particularly in the non-profit 
sector.

TIMELINE

In his 2004 book Cold Peace: Russia’s New 
Imperialism, Janusz Bugajski analyzed the Kremlin’s 
increasingly assertive foreign policy and argued that 
the Kremlin sought to dominate four major subzones 
in the eastern part of Europe: the European member 
states of the Commonwealth of Independent 
States (CIS), the Baltic region, Central Europe, and 
Southeastern Europe. Bugajski argued that the 
Kremlin followed six principal objectives in terms 
of its foreign policy toward Europe and European 
interests:

— — To achieve primary influence over the foreign 
policy orientations and security postures of 
nearby states;

— — To gain increasing economic benefits and 
monopolistic positions;

— — To convert Eastern Europe’s overwhelming 
dependence on Russian energy supplies 
and economic investments into long-term 
intergovernmental influence; 

— — To limit the scope and pace of Western 
institutional enlargement and integration;

— — To use this region for rebuilding the global 
status of international player;

— — And to undercut or damage transatlantic 
relations.16 

Over the past 14 years, the Kremlin has expanded its 
zones of influence abroad and modified the goals 
of its activities. These priorities have been detailed 
in the official documents, such as “Foreign Policy 
Concepts of the Russian Federation” (2000, 2008, 
2013, 2016) and the “National Security Strategy” 
(2000, 2009, 2015), which claim that Russia has 
interests not only in the CIS countries, the Baltics, the 
Balkans, and Central Europe, but also in the Middle 
East and Latin America. Russian activities in these 
areas were launched under the banner of providing 
“support for compatriots abroad”—the main slogan of 

16  Bugajski, Janusz. Cold Peace: Russia’s New Imperialism, New 
York: Praeger, 2004.



10

		  Olga Shorina

the Russian foreign policy during Dmitry Medvedev’s 
presidency (2008-2012)—with a number of events 
aimed at promoting the Russian language and 
culture. Among these activities were the creation of 
Rossotrudnichestvo (2008), the mobilization of the 
Russian cultural centers affiliated with the Russian 
embassies (e.g. the Pushkin State Russian Language 
Institute became the key vehicle for promoting the 
Russian language), and the launch of the Russian 
media centers. Today, there are 14 media centers 
located mostly in post-Soviet countries but also 
in China, India, United Kingdom, and France.17 
Numerous cultural events, exhibitions, exchange 
visits, educational programs were held over the 
years, however, many of these activities have since 
evolved into covert and overt operations aimed at 
positioning Russia as a decision-maker inside the 
target countries. 

It is noteworthy that supporting compatriots in the 
former Soviet republics was a policy pursued by 
various political forces in the 1990s, especially during 
electoral campaigns. Nationalists and proponents 
of a strong Russian state, such as Dmitry Rogozin, 
the current head of Roscosmos, who emerged on 
the political arena in the 1990s as one of nationalist 
politicians backed by Kremlin, and Yuriy Luzhkov, 
the former mayor of Moscow (1992-2010), have been 
long-time supporters of these policies. Luzhkov 
had even appropriated funds from the Moscow 
city budget for projects in Crimea, Abkhazia, and 
South Ossetia by introducing in the budget special 
expenditure categories—international cooperation 
and support for compatriots. Putin has expanded 
the idea. Originally, the Kremlin sought to influence 
only the Russian community in target countries, often 
through the Russian media propaganda. Since then, 
however, entire networks of NGOs, media outlets, 
and Kremlin sympathizers, including local politicians, 
experts and academics, have been created and 
coopted by the Putin regime. 

Today, these networks operate with relative 
efficiency inside target countries, influencing their 
domestic policies and political processes. The 
variety of the Kremlin’s methods, its choice of target 
countries and organizations have recently drawn 
much scrutiny in the West resulting in an array of 
media reports and investigations.18 According to 

17  “The list of the foreign bureaus of the Russian state news 
agency Russia Today,” Official website of the International 
Information Agency “Rossiya Segodnya” http://pressmia.ru/docs/
about/filials.html (Retrieved on December 18, 2018).

18  See, for example: Yaroslav Shimov, Aleksy Dzikawicki “E-Mail 
Hack Gives Glimpse Into Russia’s Influence Drive In Eastern 
Europe,” RFE/RL, March 11, 2017. https://www.rferl.org/a/russia-e-
mail-hack-belarusian-usorsky-piskorski-dugin/28363888.html 

these reports, the number of pro-Kremlin NGOs 
operating abroad amounts to hundreds. In response 
to Russia’s meddling in Europe, the European 
Values Think-Tank launched a strategic program 
called “Kremlin Watch,” whose goal is to “expose 
and confront instruments of Russian influence and 
disinformation operations focused against Western 
democracies.” It monitors the Kremlin’s activities in 
Europe almost 24/7.19 

In the meantime, Russia’s own civil society operates 
under harsh conditions created by the tough 
government regulation. Following the 2012 Foreign 
Agent Status Law, the number of NGOs in Russia 
was slashed by one third in just three years.20 While 
in 2017, it has bounced back to the 2012 levels, 
according to the Russian Ministry of Justice’s data, 
with many new NGOs being registered, the current 
number of 223,000 is still dramatically lower than 
359,000 that existed in 2007. 

The “foreign agent” law forces the NGOs that receive 
foreign donations and engage in what is vaguely 
described as “political activity” to accept the status 
of a “foreign agent” and publicly label themselves as 
such in all official communications. “Political activity” 
can be understood very broadly and may include 
organizing anticorruption campaigns, environmental 
protection actions, or even defending human rights.

(Retrieved on January 19, 2019); Oren Dorell, “Alleged Russian 
political meddling documented in 27 countries since 2004,” USA 
Today, September 7, 2017. https://eu.usatoday.com/story/news/
world/2017/09/07/alleged-russian-political-meddling-documented-
27-countries-since-2004/619056001/ (Retrieved on January 19, 
2019); Kerin Hope, “Russia meddles in Greek town to push back 
the West,” Financial Times, July 13, 2018 https://www.ft.com/content/
b5728090-86b0-11e8-96dd-fa565ec55929 (Retrieved on January 
19, 2019).

19  “Kremlin Watch: Everything you need to know about Russian 
influence operations in Europe” https://www.kremlinwatch.
eu/#welcome (Retrieved on January 19, 2019).

20  For details, see, for example: Alexei Kozlov, “Russia’s 
“foreign agents” law is bankrupting campaigners and activists,” 
openDemocracy, November 10, 2017 https://www.opendemocracy.
net/od-russia/alexei-kozlov/russias-foreign-agents-law (Retrieved 
on January 19, 2019).



11

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

CONTROLLING CIVIL SOCIETY THROUGH FUNDING

Analysis of the funding of GONGOs and NGOs 
offers an insight into the Kremlin’s practices of 
controlling civil society. The Russian state budget is 
the most transparent source for such information, 
even if it reveals an incomplete picture. However, 
some concrete data can be extracted: for example, 
the 2018 Federal Budget allocated more than $1.2 
billion in grants to NGOs and civic initiatives. 

Much of this funding goes to classic GONGOs, 
such as Rosnano (a government-owned joint-
stock company created for venture funding), the 
United Transport Directorate (originally created as 
the Olympic Games Transport Directorate, it was 
consequently re-organized to accommodate the 
2018 FIFA World Cup in Russia), Skolkovo Innovation 
Center, the Monocities Development Fund, and the 
WTO Expertise Centre. 

Another group that receives government funding is 
the media—the federal television networks, such as 
the First Channel and VGTRK, as well as the Public 
Television of Russia. 

The federal budget also appropriates funding for 
the so-called “patriotic organizations,” such as the 
Russian Military-Historical Society chaired by the 
Minister of Culture Vladimir Medinsky, whose father 
serves as an advisor at the same organization. 

“The Russian Military Historical Society (RMHS) recreated 
by the Edict No. 1710 of the Russian Federation President 
Vladimir Putin of December 29, 2012 as a successor of 
the Imperial Russian Military Historical Society, which was 
created by the Decree of Emperor Nicholas II in 1907 and 
ceased its activity in 1917. The objectives of RMHS are: 
to consolidate the forces of the state and society in the 
study of Russia’s military historical past, to promote the 
study of Russian military history and counteract attempts 
to distort it, to popularize the achievements of military-
historical science, raise the prestige of military service, and 
patriotism education.”21

21  “Reference about the activities of the Russian Military Historical 
Society.” https://rvio.histrf.ru/activities/news-en/item-4711 (Retrieved 
on December 24, 2018).

June 20, 2017: Vladimir Putin meets members of the Russian Civic Chamber in the Kremlin. Photo: kremlin.ru



12

		  Olga Shorina

A surprising item in the budget is the funding 
earmarked for the Talent and Success Foundation 
launched by Sergey Roldugin, a Russian cello player, 
businessman, and, most importantly, a rumored 
godfather of Vladimir Putin’s daughter, Maria. After 
analyzing the Panama Papers, the Organized Crime 
and Corruption Reporting Project (OCCRP) described 
Roldugin as the “secret caretaker” of Putin’s hidden 
wealth.22 

According to official sources, the Russian president 
participated in and spoke at the meeting of the 
Foundation’s Board of Trustees and donors.23 
The declared goal of the foundation is to provide 
support and supplementary education for talented 
children in arts, sports, and science. In October 2018, 

22  Roman Anin, Olesya Shmagun, Dmitry Velikovsky, “The Secret 
Caretaker,” OCCRP, April 3. 2016. https://www.occrp.org/en/
panamapapers/the-secret-caretaker/ (Retrieved on December 24, 
2018)

23  “Meeting of Talent and Success Foundation Board of Trustees.” 
Official website of the President of Russia, September 5, 2018. 
http://en.kremlin.ru/events/president/news/58439 (Retrieved on 
December 24, 2018)

RBC reported that the Media Center of the 2014 
Winter Olympics in Sochi was transferred under the 
management of the Talent and Success Foundation 
along with a few other Olympic sites.24 Consequently, 
the Sirius Education Centre for Gifted Children 
was launched on the basis of the former Media 
Center—reportedly, upon Vladimir Putin’s orders. 
The remodeling work that will cost the Russian state 
budget around 2 billion rubles ($30.5 million) is to be 
finished by 2021. 

Overall, the Talent and Success Foundation receives 
funding from at least four sources in the Russian 
state budget: one in the Ministry of Culture’s budget, 
two in the Ministry of Education, and one in the 
Ministry of Sports. Total funding of this organization 
amounts to almost $30 million—the number that is 
projected to grow in 2019 and 2020. 

24  Polina Zvezdina, Natalia Galimova, “Arena for Prodigies: 
Why Sirius Needs the Status of a ‘Scientific Alley’” (in Russian: 
“Арена для вундеркиндов: зачем «Сириусу» статус 
«научной долины»”), RBC, October 23, 2018 https://www.rbc.ru/
society/23/10/2018/5bc9d8879a79476b420153ef (Retrieved on 
December 24, 2018).

September 1, 2018: Vladimir Putin holds a meeting of the Talent and Success Foundation Board of Trustees. Second to the Russian president’s 
left hand is chairman of the Foundation Sergei Roldugin who has been exposed in the Panama papers as “Putin’s caretaker.” Photo: kremlin.ru



13

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

There are several other line items that allow the 
government and its agencies to discretely support 
the NGOs that they deem useful through state 
contracts. Beyond that, it is noteworthy that while 
state funding is directed primarily to loyal NGOs, 
several high-profile independent organizations, 
such as Civil Rights Defense Center “MEMORIAL,” 
a Russian historical and civil rights society founded 
in 1989 and operating in a number of post-Soviet 
states, also receive it. The goal is, presumably, for 
the Russian government to maintain the façade of 
democratic procedures and practices. 

Regardless of the amount, state funding is an 
instrument of reigning over stubborn NGOs and 
activists, as it comes with additional requirements 
that result in audits, pressure, and even persecution. 
A key example of the latter is the case of Kirill 
Serebrennikov, an independent, free-minded theatre 
director, and his colleagues, who are currently being 
persecuted for the alleged misuse of state funds 
allocated for one of their theatre projects.25

The Russian budget offers clues about the state 
expenditures for foreign propaganda, including 
GONGOs’ activities. The Ministry of Foreign Affairs 
and a grant-making organization Rossotrudnichestvo 
(the official title is the Federal Agency for the 
Commonwealth of Independent States, Compatriots 
Living Abroad and International Humanitarian 
Cooperation) promote Russia and the Putin regime, 
which they perceive as one entity. According to the 
2018 budget, these structures received almost $1.5 
billion to implement their activities. 

This is hardly the total amount appropriated for 
the Russian foreign influence campaigns. Almost 
every ministry or agency within the Russian 
government has an expenditure item for international 
cooperation. Some of these items are straightforward 
and are not intended for advancing Russian influence 
abroad. For example, they may include fees for 
memberships in international organizations. But other 
items are clearly used for propaganda purposes 
because no one who does not support the regime 
will have access to these funds. Such practices are 
inherent to autocratic systems. 

Examples of such practices include: the international 
part of the Ministry of Culture’s budget, which 
currently stands at around $3 million per year; or the 
international item line of the Ministry of Education 

25  Oliver Carroll, “Russian theatre director’s trial opens—then 
adjourns—amid claims of political persecution,” Independent, 
October 25, 2018 https://www.independent.co.uk/news/world/
europe/theatre-director-trial-kirill-serebrennikov-moscow-russia-
political-persecution-a8599926.html (Retrieved on January 10, 
2019).

and Science’s budget, which amounts to almost $100 
million per year (the Ministry was reformed and split 
in 2018, but the allocated budget remained intact). 
This number—$100 million—is twice as much as the 
budget of Rossotrudnichestvo. All these funds are 
directed to support patriotic individuals, groups, 
events (e.g. The Immortal Regiment26), and exchange 
programs throughout the world.

Half of the international part of the budget of the 
Ministry of the North Caucasus Affairs is used to 
support Abkhazia and South Ossetia—former regions 
of Georgia that declared independence in 2008 
following the events of the Russian-Georgia war.27 
The Federal Custom Service is spending half of its 
2018 budget to promote the Eurasian Economic 
Union, the Kremlin’s attempt at an alternative to the 
European Union.28

In terms of foreign influence spending, the leader 
is, by far, the Federal Agency on Press and Mass 
Communication. Expenditure items in its budget 
include not only “International Cooperation” in 
general, but also details about specific programs 
abroad called the “Participation in the International 
Information Exchange and Prevention of Information 
Technological Threats.” These programs envisage 
spending of over $300 million on propaganda. 

26  Svetlana Prokopeva, “Russia’s Immortal Regiment: From 
Grassroots To ‘Quasi-Religious Cult’,” RFE/RL, May 12, 2017 https://
www.rferl.org/a/russia-immortal-regiment-grassroots-to-quasi-
religious-cult/28482905.html (Retrieved on January 10, 2019).

27  Russia supported separatist ideas in these regions well ahead 
the military conflict (e.g. offering to issue Russian passports for the 
local residents).

28  For details, see, for example: Rilka Dragneva, Kataryna 
Wolczuk, “The Eurasian Economic Union Deals, Rules and the 
Exercise of Power,” Chatham House, May 2017 https://www.
chathamhouse.org/sites/default/files/publications/research/2017-05-
02-eurasian-economic-union-dragneva-wolczuk.pdf (Retrieved on 
January 10, 2019).



14

		  Olga Shorina

LINE ITEMS IN THE RUSSIAN FEDERAL BUDGET 
ALLOCATED FOR THE THIRD SECTOR

Agencies and 
ministries Item line

2018
(in thousands, 

USD)

2019
(in thousands, 

USD)

2020 
(in thousands USD)

Ministry of Industry 
and Trade

International 
cooperation 574.14 639.09 649.60

Ministry of Energy Internationxal 
cooperation 1,590.67 1,644.76 1,671.80

Ministry of Natural 
Resources and 
Environment

International 
cooperation 8,775.53 5,613.35 5,705.64

Ministry of Culture International 
cooperation 2,825.72 2,921.81 2,969.85

Ministry of Health International 
cooperation 16,808.98 17,394.66 13,233.95

Ministry of 
Construction, 
Housing and Utilities

International 
cooperation 403.12 416.82 423.68

Ministry of Digital 
Development, 
Communications and 
Mass Media

International 
cooperation 6,445.90 6,649.25 6,754.53

Ministry of Education 
and Science

International 
cooperation 99,508.95 118,943.40 120,740.59

Subprogram 
“International 
Cooperation in 
Science”

5,153.84 5,329.09 5,416.71

Grants for education 
projects of NGOs in 
CIS

12,280.39 12,422.19 12,760.77

Federal Agency for 
Fishery

International 
cooperation 1,228.90 1,270.68 1,291.57

Ministry of Agriculture International 
cooperation 1,194.76 587.68 597.50

Ministry of Finance International 
cooperation 1,790,942.45 1,864,247.46 1,485,677.24



15

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

Federal Agency for 
the Commonwealth 
of Independent 
States, Compatriots 
Living Abroad 
and International 
Humanitarian 
Cooperation
(Rossotrudnichestvo)

Total 53,678.16 54,814.20 55,577.07

Ministry of Transport International 
cooperation 4,380.29 4,075.99 4,143.01

Federal Road Agency International 
cooperation 0.00 99.47 99.47

Federal Agency 
on Press and Mass 
Communications

International 
cooperation 867.71 897.21 911.96

Subprogram 
“Participation in 
the International 
Information 
Exchange” (1)

702.76 709.07 727.48

Subprogram 
“Participation in 
the International 
Information 
Exchange” (2)

299,069.46 275,812.92 276,048.88

Subprogram 
“Security in the 
Information Society” 
(“Prevention of 
the Information 
Technological 
Threats”)

2,708.97 2,704.15 2,704.15

Russia Today 105,919.00 105,832.43 105,832.43

ITAR TASS 34,374.88 30,141.36 30,141.36

Ministry of Economic 
Development

International 
cooperation 92,560.09 87,441.57 88,711.02

Ministry of Labor and 
Social Protection 
(Mintrud)

International 
cooperation 12,261.53 12,678.46 10,059.45

Federal Service 
for Labor and 
Employment (Rostrud)

International 
cooperation 22.00 22.75 23.13

Federal Customs 
Service

International 
cooperation 16,988.52 6,633.83 6,643.19

Federal Archival 
Agency

International 
cooperation 21.16 21.88 22.24



16

		  Olga Shorina



17

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence



18

		  Olga Shorina

Federal Service for 
State Statistics

International 
cooperation 2.02 2.08 2.12

Federal 
Antimonopoly Service

International 
cooperation 4.71 4.99 5.07

Federal Accreditation 
Service

International 
cooperation 43.93 45.43 46.17

Federal Service for 
Intellectual Property

International 
cooperation 476.89 493.10 501.21

Federal Service for 
Hydrometeorology 
and Environmental 
Monitoring

International 
cooperation 3,162.44 3,253.10 2,345.21

International 
liabilities 36,962.73 26,761.58 0.00

Federal Agency for 
Technical Regulation 
and Metrology

International 
cooperation 1,443.82 2,059.83 2,093.70

Federal Agency for 
Tourism

International 
cooperation 317.64 353.07 385.79

Ministry of 
Civil Defense, 
Emergencies and 
Disaster Relief

International 
cooperation 1,404.62 1,450.95 1,448.80

Federal Tax Service International 
cooperation 56.90 58.84 59.81

Ministry of Defense International 
cooperation 136.15 140.78 143.10

Ministry of Interior 
Affairs

International 
cooperation 1,185.08 1,246.50 1,267.00

Office of the High 
Commissioner for 
Human Rights

International 
cooperation 8.92 9.22 9.37

Accounts Chamber International 
cooperation 61.58 61.97 62.99

Ministry of Foreign 
Affairs Total 1,417,049.62 1,470,838.63 1,462,088.81

Ministry of Justice International 
cooperation 116.56 120.53 122.51

Russian Academy of 
Science

International 
cooperation 2,015.35 2,085.00 2,119.28

Federal Service for 
State Registration, 
Cadastre and 
Cartography

International 
cooperation 63.76 66.12 67.19



19

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

Federal Bailiff Service International 
cooperation 81.43 84.20 85.58

State Duma International 
cooperation 1,196.28 1,236.96 1,257.30

Council of 
Federations

International 
cooperation 242.71 242.71 242.71

Ministry of North 
Caucasus Affairs

International 
cooperation 169,536.29 173,886.76 116,034.27

Prosecutor General’s 
Office

International 
cooperation 10.08 10.42 10.59

Federal Service 
for the Supervision 
of Environment, 
Technology and 
Nuclear Management

International 
cooperation 3.35 3.46 3.51

Cinema Foundation 
of Russia

International 
cooperation 2.31 2.31 2.31

National Research 
Center “Kurchatov 
Institute”

International 
cooperation 6,207.98 6,533.69 6,641.12

Federal Service for 
Financial Monitoring

International 
cooperation 271.14 255.31 255.95

Rosatom State 
Atomiс Energy 
Corporation

International 
cooperation 45,544.97 52,119.70 57,853.74

Federal Space 
Agency

International 
cooperation 115,895.64 119,836.45 121,806.85

Ministry of Sports International 
cooperation 1,517.32 1,568.92 1,594.71

Total 170,495 168,202 152,348

Source: Russian Federal Budget

There are also expenditures that are placed within 
the category of “International Cooperation” with a 
purpose to promote Russia’s influence abroad. For 
example, there is a special line in the Ministry of 
Culture’s budget for grants allocated for humanitarian 
cooperation with Poland (40 million rubles, or 
$600,000, annually, for 2018-2020). 

Additionally, it is noteworthy that Russian pensioners 
living abroad receive their pensions through the 
system of the Russian embassies and consulates. 
These pensions have been turned into an instrument 
of tracking Russian citizens internationally and 
influencing them in election campaigns. 

The total official funds allocated for influence 
activities in the federal budget are estimated at 
over $2.2 billion. However, there are other funding 
sources as well, including regional budgets that 
provide money and services to NGOs, and personal 
assets of the Russian oligarchs and members of 
Putin’s inner circle,29 whose capabilities are vast but 
hidden from public scrutiny.

29  “2018 Ranking of countermeasures by the EU28 to the 
Kremlin’s subversion operations,” the European Values Think-Tank, 
June 13, 2018. http://www.kremlinwatch.eu/userfiles/2018-ranking-
of-countermeasures-by-the-eu28-to-the-kremlin-s-subversion-
operations.pdf (Retrieved on December 18, 2018).



20

		  Olga Shorina

DESIGN AND ACTIVITIES

It is clear that, on the one hand, the Kremlin is 
narrowing down the legal space for independent 
nonprofit organizations, while, on the other hand, 
is replacing them with state-controlled NGOs—
organizations that imitate independent NGOs and 
thus degrade and discredit Russia’s nonprofit sector. 
These pseudo-NGOs are launched and shut down at 
the government’s convenience. 

For example, the once popular youth movement 
Nashi, championed by former Deputy Chief of 
Presidential Administration Vladislav Surkov, is almost 
forgotten today, while a new youth organization is 
being groomed by the Minister of Defense Sergey 
Shoigu (it is also, reportedly, linked to the sanctioned 
Russian businessman Yevgeny Prigozhin, who is 
often described by the media as “Putin’s chef” for 
his close ties with the Russian president). The new 
organization, the Youth Army, counts 230,000 people 
among his members. While both organizations are 

self-described as “patriotic,” their missions are different. 
Nashi primarily tried to appeal to the young ambitious 
Russians who wanted to pursue a career in public 
administration. Members would be invited to participate 
in various networking events; the movement’s annual 
summer camps were often attended by high-profile 
Russian officials, including Vladimir Putin and Dmitry 
Medvedev. The Youth Army targets an even younger 
audience, catering to school children. 

Institutional structure of the pro-Kremlin NGOs varies. 
They can be set up as a traditional NGO, a foundation, 
a think tank, an association, or a social movement, with 
a caveat that it is controlled by the state. Alternatively, 
they can exist as unregistered, paramilitary, or hate 
groups. 

These organizations focus on an array of issues ranging 
from foreign affairs, international cooperation, and 
Russian diaspora to education, culture, religion, human 
rights to politics, history et al. 

Launched as a local grassroots movement several years ago, today, Immortal Regiment marches bring together about over 8 million of 
Russian people across the country. Russian embassies and Kremlin-friendly NGOs also help organize Immortal Regiment processions in more 
than 60 countries around the world. Photo: kremlin.ru



21

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

Regardless of their structure and focus, pro-Kremlin 
NGOs fall into four broad categories: 

1.	 Pro-Kremlin entities that are transparent 
about their status as GONGOs. Russkiy 
Mir, the Gorchakov Foundation, and the 
Russian Peace Foundation, among others, 
were officially established by the Russian 
government and list state officials on their 
boards of trustees. 

2.	 Co-opted independent NGOs. A well-known 
example of an independent NGO taken 
over by the state is the Immortal Regiment 
(«Бессмертный полк»), which had started out 
as a grassroots movement of those Russians 
who wanted to commemorate their family 
members perished in World War II by marching 
with their photographs on May 9 (Russia’s 
Victory Day). The initiative was launched in 
2011 in the Russian city of Tomsk by a group 
of local activists. Once it became popular 
and gained wide support throughout the 
country, the initiative was hijacked by a pro-
government group, which turned the Immortal 
Regiment into one of the Kremlin’s main 
patriotic activities. Today, as part of the May 
9 celebrations in Moscow, Putin personally 
leads the march. Additionally, the government 
now doles out grants to loyal NGOs to 
help organize these marches. In 2018, the 
Immortal Regiment march in New York30 was 
organized by the group called “Russian Youth 
of America,”31 operating in the United States 
since 2016. It is affiliated with the Coordinating 
Council of the Russian Compatriots of the 
United States and Russkiy Mir.

3.	 NGOs that claim to be independent but 
can be linked to the Kremlin. A particularly 
interesting example is The Dialogue of 
Civilizations, a think-tank established by the 
former head of the Russian Railways Vladimir 
Yakunin, who is also Putin’s former neighbor 
from the Ozero cooperative.32 During his 
tenure at the Russian Railways in 2005-2015, 
Yakunin managed to accumulate billions of 

30  “The Immortal Regiment march in New York,” YouTube, May 
9, 2018 https://youtu.be/VHoOetcm0Vo (Retrieved on January 10, 
2019).

31  Official website of the Russian Youth of America (in Russian: 
«Российская молодежь Америки») http://russianyouthofamerica.
org/ (Retrieved on January 10, 2019).

32  Ozero (Lake) is the dacha cooperative in the countryside near 
Saint-Petersburg. It was founded in 1996 by Vladimir Putin’s inner 
circle; all of these people have become extremely wealthy and 
powerful.

rubles, however, the sources of this miraculous 
enrichment were never properly investigated. 
Today, his think tank promotes the idea of 
Russia’s “special way” in politics and the notion 
that Russia and the Putin regime are entitled 
to special treatment on the international arena. 
The organization maintains offices in Berlin 
and Vienna, holds large conferences on the 
Greek island of Rhodes, and seeks to integrate 
academics and public intellectuals from all 
over the world into its network by funding their 
articles and reports that promote the Kremlin’s 
agenda.33 Yakunin reportedly has invested $28 
million of his personal wealth in the think tank 
over five years, but the organization has no 
official record of its income and expenses.34

4.	 Foreign organizations that preserve an 
independent façade but are being either 
operated or funded, often covertly, by 
Moscow. This category includes hate groups, 
paramilitary groups, traditionalists, and radical 
right activists. The Kremlin’s support for them 
is usually not official. Some examples include 
groups of Cossacks who work to spread 
conservative orthodox values throughout the 
CIS, “anti-fascist” communities and Russian-
minority groups in the Baltic states, pro-
Russian paramilitary and youth groups acting, 
as recently reported, in Serbia and Bosnia.35 In 
many cases, funding and strategic guidance 
for such groups are channeled through the 
outposts of the Russian Orthodox Church.

33  Casey Michel, “Oligarch Gets an Assist from U.S. Academics in 
Whitewashing Russia’s Reputation,” ThinkProgress, May 30, 2018 
https://thinkprogress.org/why-are-these-american-academics-
helping-a-sanctioned-russian-oligarch-1d1fa57c98e1/ (Retrieved on 
January 10, 2019).

34  Roman Goncharenko, “’Dialogue of Civilizations’: Why Yakunin 
Launches an Institute in Berlin,”(in Russian: “Диалог цивилизаций”: 
для чего Якунин открывает институт в Берлине?) Deutsche 
Welle, June 30, 2016 https://www.dw.com/ru/диалог-цивилизаций-
для-чего-якунин-открывает-институт-в-берлине/a-19370129 
(Retrieved on January 10, 2019).

35  Paul Goble, “Moscow Using Serbs Against Bosnia as It Did 
Ethnic Russians Against Ukraine,” Jamestown Foundation, April 19, 
2018, https://jamestown.org/program/moscow-using-serbs-against-
bosnia-as-it-did-ethnic-russians-against-ukraine/; Vera Mironova, 
Bogdan Zawadewicz, “Putin Is Building a Bosnian Paramilitary 
Force,” Foreign Policy, August 8, 2018, https://foreignpolicy.
com/2018/08/08/putin-is-building-a-bosnian-paramilitary-force/; 
“Keeping the Balkans Out of Putin’s Grasp,” Bloomberg, December 
20, 2018, https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2018-12-20/
the-balkans-progress-and-russian-interference (Retrieved on 
January 11, 2019).



22

		  Olga Shorina

Konstantin Malofeev, a Russian oligarch who has 
been exposed in the Western media as a supporter 
of the Europe’s ultranationalist movements, and 
Vladimir Yakunin are the key pro-Kremlin Orthodox 
philanthropists who fund several initiatives 
connected to the Russian Orthodox Church. They 
also lead special foundations seeking to spread 
Russian Orthodox values, such as the Center of the 
National Glory of Russia and the St. Basil the Great 
Foundation. 

An OCCRP report36 published in July 2018 named 
another Russian oligarch who sponsored riots in 
Macedonia (echoing similar developments in the 

36  Saska Cvetkovska, “Russian Businessman Behind Unrest 
in Macedonia,” OCCRP, July 16, 2018, https://www.occrp.org/
en/investigations/8329-russian-businessman-behind-unrest-in-
macedonia (Retrieved on January 11, 2019).

Balkans and Poland),37—Ivan Savvidi, a former 
member of the Russian State Duma now residing 
in Greece. Savvidi donated over 300,000 euros to 
organizations opposed to renaming of the country 
that would qualify it for NATO membership.

The cases of Yakunin, Malofeev and others 
raise the question of how these activities are 
coordinated, especially since many of them appear 
to be organized locally. These individuals are 
integral to Putin’s regime and owe their fortunes 
to the personal relationship with Putin. They still 
enjoy the support of the regime and cooperate 
with the regime authorities. Their ability to 
establish these organizations underscores the 
Kremlin’s confidence in them and their key position 
within the regime.

The official strategy of the Russian third sector 
is described by the Civic Chamber as “action-
oriented patriotism.” But in today’s Russia, the term 
“patriotism” has come to denote full support of the 
regime, which is why nonprofit organizations do 
not necessarily pursue independent policies but 
instead promote those of the regime. 

Despite the many different forms that NGOs take 
in Russia, most of them pursue activities in three 
areas. They are:

■  ■ Advancing propaganda in cooperation with 
media outlets and troll-networks; 

■  ■ Facilitating the kleptocracy network;  
■  ■ Supporting Russian intelligence operations.

37  For details, see: Christo Grozev, “The Kremlin’s Balkan Gambit: 
Part 1,” Bellingcat, March 4, 2017, https://www.bellingcat.com/news/
uk-and-europe/2017/03/04/kremlins-balkan-gambit-part/; Christo 
Grozev, “Balkan Gambit, Part 2: The Montenegro Zugzwang,” 
Bellingcat, March 25, 2017, https://www.bellingcat.com/news/
uk-and-europe/2017/03/25/balkan-gambit-part-2-montenegro-
zugzwang/; “Kremlin Octopus: Part III: How GRU Used the Serbians 
for a Coup in Montenegro and the War in Ukraine,” The Insider, July 
26, 2018, https://theins.ru/uncategorized/111402?lang=en (Retrieved 
on January 11, 2019).

Founder of the international investment fund Marshall Capital 
Partners, Konstantin Malofeev chairs the board of directors of the 
Tsargrad media group; he is also Chairman of the St. Basil the Great 
Charitable Foundation. Photo: open sources.



23

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

PROPAGANDA 

The pro-Kremlin NGOs play a key role in developing 
and promoting the Kremlin’s view of the world, which 
is consequently integrated into its propaganda both 
inside and outside of the country:

1. They supplant genuinely independent NGOs by 
imitating their activities, such as fundraising and 
crowdfunding. The Russian election watchdog Golos 
has recently published a report on pseudo-NGOs’ 
activities during the 2018 presidential elections,38 
which documents how such NGOs volunteered 
for Putin’s campaign, presented themselves as 
independent election monitoring organizations, and 
reported that the election was free and fair. 

2. They promote and amplify government narratives, 
diverting attention away from issues that may be 
damaging to the Putin regime. When it comes 
to human rights issues, pro-Kremlin NGOs are 
particularly harmful as they erode human rights norms. 
They have even begun to accuse human rights 
activists of violations. In Russia, there are several very 
outspoken pseudo-human rights activists like Anton 
Tsvetkov, who regularly defends law enforcement 
officers in cases against genuine Russian activists, and 
Alexander Brod, who consistently questions genuine 
activists’ charges against authorities. Both frequently 
appear on the state television as “representatives of 
the civil society.”  

3. They promote and defend policies of the Russian 
government, openly and covertly. Such NGOs make 
the “correct” statements, send the “right” experts to 
international conferences and discussions, network 
with foreign politicians and academics, and create 
pro-Kremlin expert communities. The goal is to use 
these networks to criticize the European Union 
and the United States and undermine transatlantic 
cooperation. (For more details, see the OSCE 
meetings section on this report).

4. They exploit and misuse democratic procedures 
thereby discrediting them, creating confusion and 
undermining the credibility of democratic institutions 
and values, corrupting norms in international 
institutions, supporting political extremists and 
populists with anti-establishment and anti-immigrant 
ideas. Pro-Kremlin NGOs support political extremists 
and populists with anti-establishment and anti-
immigrant ideas. 

38  “The Smoke Screen: How Pseudo-activists Imitate Citizen 
Participation in Elections” (in Russian: «Дымовая завеса: Как 
псевдообщественники симулируют гражданское участие в 
выборах»), Golos, February 22, 2018. https://www.golosinfo.org/ru/
articles/142503 (Retrieved on December 27, 2018).

KLEPTOCRACY 

1. Pro-Kremlin NGOs are active in Russia’s 
kleptocracy network. They help fund regime 
insiders and recruit the support of outsiders. The 
well-known case of Azerbaijan’s corrupt ties to 
several European politicians in the Council of 
Europe shows how pseudo-NGOs can be used to 
organize events, pay for sham contracts, fund and 
attract supporters.39 Indeed, Russian authoritarian 
NGOs are engaged in similar activities.

2. They help white-wash reputation and launder 
assets of the regime insiders in Europe and in 
the U.S. Vladimir Yakunin’s attempts to establish 
himself as an enlightened philanthropist and 
scholar central to the European discourse, is a 
perfect example.

3. Pro-Kremlin NGOs employ key figures loyal 
to the Kremlin and their relatives, giving them 
payroll, status, and influence inside and outside 
of the regime. This practice is also a form of 
honorable retirement. The Martens Center and 
the Chatham House have documented multiple 
former or current Russian dignitaries and members 
of the United Russia party who had been given 
management positions in the pro-Kremlin NGOs 
or seats on their trustee boards. Konstantin 
Kosachev, a senator and former head of the 
Rossotrudnichestvo, now holds posts at four 
Russian organizations that are openly GONGOs: 
the Foundation for Supporting and Protecting 
the Rights of Compatriots Living Abroad, The 
Gorchakov Fund, the World Association of 
the Russian Press (WARP), and the Russian 
International Affairs Council (RIAC). Russia’s 
current Minister of Foreign Affairs Sergey Lavrov is 
a member of the trustee boards of three of these 
GONCOs (with the exception of WARP); he also 
has a seat at the trustee board of Russkiy Mir. The 
Russian Peace Foundation is headed by Leonid 
Slutsky, who chairs the State Duma’s Committee 
on International Affairs. Many of Russia’s top 
businessmen are also board members of these 
organizations — a position that often requires 
donations to these GONGOs. 

39  Katarina Sabados, “Council of Europe Releases Report on 
Azerbaijan Corruption,” OCCRP, April 23, 2018. https://www.occrp.
org/en/27-ccwatch/cc-watch-briefs/7987-council-of-europe-
releases-report-on-azerbaijan-corruption (Retrieved on January 11, 
2019).



24

		  Olga Shorina

INTELLIGENCE ACTIVITIES

Beyond monitoring and reporting on Russian 
diaspora worldwide, activities of the pro-Kremlin 
NGOs include:

1. Community organizing. The idea is to offer 
assistance in order to establish control over 
communities and inhibit their independent political 
activity. Kremlin-sponsored youth movement 
Nashi was a key example; today, however, The 
Youth Army has replaced Nashi and continues to 
coordinate youth activists, organize their events 
and promote pro-government views. Another 
example is a strong volunteer movement that 
emerged in Russia after a devastating flood in 
Russia’s sourthern city of Krymsk in 2012.40 The 
government noticed this trend and, in response, 
went on to set up its own volunteer organizations 
and take control over the independent movement.  

2. Supporting paramilitary and veteran 
organizations in Russia. These groups have 
become more active following the surge of 
patriotic sentiment in Russian after annexation of 
Crimea and the onset of the Donbass operation in 
Eastern Ukraine. They participated in recruitment 
campaigns to send Russian volunteers to fight in 
Donbass and, later, in Syria. Yevgeniy Prigozhin, 
who oversees Wagner private military group, 
and Konstantin Malofeev, among several others, 
are the key figures involved in these activities in 
cooperation with Russian security services. 

3. Supporting paramilitary groups and hate 
groups in the CIS, Eastern Europe, the Baltics, 
and the Balkan States. For example, last year, 
before elections in Bosnia, Vladimir Putin held a 
meeting in Moscow with Bosnian Serb nationalist 
leader Milorad Dodik. In Serbia, the Kremlin 
created a “humanitarian-relief center,” but the 
United States warns it is cover for an espionage 
operation. It has also been reported that the 
Russian hacking group Fancy Bear attempted 
a cyberattack against Montenegro’s defense 
ministry.41

40  “Witness: Without Volunteers Krymsk Would Not Have Been 
Saved” (in Russian: «Очевидец: без волонтеров Крымск бы 
не спасли»), TASS, July 6, 2017 https://tass.ru/v-strane/4391433 
(Retrieved on January 10, 2018).

41  “Keeping the Balkans Out of Putin’s Grasp,” Bloomberg, 
December 20, 2019. https://www.bloomberg.com/opinion/
articles/2018-12-20/the-balkans-progress-and-russian-interference 
(Retrieved on January 11, 2018).

Pro-Kremlin NGOs do not only operate within 
Russia or target specific countries, but they also 
infiltrate international organizations and participate 
in international events, where they push political 
narratives that benefit the Kremlin, act as the regime 
proxies allowing the Russian government to claim 
“plausible deniability” and to obstruct and pollute 
the debate by introducing “noise”—meaningless 
issues and unproductive initiatives. Thus, they steal 
value from such events and undermine the efforts of 
international, national, regional, and local civil society 
groups. 

The influence of pro-Kremlin NGOs on international 
institutions is analyzed in the case study of the activities 
of such NGOs at the OSCE’s Human Dimension 
Implementation Meetings. The lists of participants 
in these high-profile human rights meetings are 
particularly illustrative, as they provide details on which 
organizations are of the Russian origin and which ones 
strongly steer toward pro-Kremlin narratives (e.g. NGOs 
focused on the issues of Novorossiya—the Kremlin-
sponsored, but now-abandoned separatist project in 
Eastern Ukraine—which emerged in 2014; or NGOs 
representing the Russian minority in the Baltic states, 
most of which emerged simultaneously in 2012) and 
how the numbers changed from 2006 to 2017. 

The following characteristics help identify pro-Kremlin 
NGOs: 

1. State funding: If an NGO receives government 
grants and contracts, it could be pro-Kremlin. 
This provision alone is not exhaustive, however, 
as there are several independent Russian NGOs 
that received government grants. The key 
differentiator is the NGO’s capability to attract 
funds from other, nongovernmental sources. 
Another indicator pointing to pro-Kremlin NGOs is 
their lack of transparency because all NGOs are 
required by law to publish their financial reports. In 
fact, failure to comply gives the Ministry of Justice 
a legal reason to shut down such an organization. 

CASE STUDY: RUSSIAN 
NGOS AT THE OSCE 
MEETINGS 



25

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

2. Promoted ideas: An NGO is considered pro-
Kremlin if it participates in events initiated 
by officials or supported by the government, 
propagates anti-liberal and anti-Western views, 
promotes traditional values, supports the 
approach to history pushed by the Minister of 
Culture Vladimir Medinsky, and participates in 
election observation organized by Russia’s Central 
Election Committee. 

3. Connections to the authorities and Putin’s inner 
circle. Sergey Roldugin’s Talent and Success 
Foundation is the best example showcasing the 
importance of such connections. But there are 
many more. The “For Fair Elections” movement 
enjoys the Kremlin’s financial support not in the 
least because the chairman of its board is Prime 
Minister Dmitry Medvedev. In an ironic twist, a 
company called “Granat,” controlled by Vladimir 
Putin’s close friend, billionaire Arkady Rotenberg, 
has recently secured a government contract for 46 
million rubles ($687,500) with the Civic Chamber 
to organize events aimed at the development of 
the civil society institutions, public control, and 
fighting against corruption. 42

The graph below shows the growth of the number of 
pro-Kremlin NGOs at the OSCE meetings: 

42  “Rotenberg’s company won a 46 million RUB contract 
to organize anticorruption forums” (in Russian: «Компания 
Ротенберга заключила контакт на 46 млн RUB на организацию 
антикоррупционных форумов»), Znak, January 11, 2019 https://
www.znak.com/2019-01-11/kompaniya_rotenberga_zaklyuchila_
kontakt_na_46_mln_na_organizaciyu_antikorrupcionnyh_forumov 
(Retrieved on January 11, 2019).

In 2006, there were 20 Russian and pro-Russian 
NGOs out of the total number of 324 third sector 
representatives among all the OSCE members. Three 
out of these 20 organizations were affiliated with the 
Russian government. It is remarkable that there were no 
organizations from the Baltics or from the CIS countries 
that would support pro-Kremlin agenda. 

The picture is different in 2012: several Baltic-based 
NGOs that promoted pro-Russian and anti-fascist ideas 
emerged at the OSCE meetings.43 Twenty-nine out of 
the total 410 NGOs, registered for the OSCE meetings, 
pursued the pro-Kremlin agenda, and ten of them were 
pro-Kremlin in their support of the Kremlin narratives. 

In 2016, the number of the registered NGOs was at 495. 
Forty-eight were linked to the Kremlin (in 2015, there 
were 45 out of 514). In 2017, the total number decreased 
to 447. Forty-four, or ten percent, can be considered 

43  Alexandra Yelkina, “Russian-language NGOs in the Baltics: 
human rights defenders or the Kremlin’s agents?,” (in Russian: 
«Русскоязычные НКО в странах Балтии: правозащитники или 
агенты Кремля?»), Deutsche Welle, January 12, 2015. https://p.
dw.com/p/1HEeJ (Retrieved on January 11, 2019).

Former head of the Russian Railways Vladimir Yakunin currently 
chairs the Supervisory Board of the Dialogue of Civilizations 
Research Institute. Photo: Yury Golovin (open sources).

10

19

2012

Pro-Russian Connected with the Russian State

17

2006

3

2017

24

20

2018

22

25

Russian NGOs 
at the HDIM 
(2006-2018)



26

		  Olga Shorina

Name, official 
website Associates State funding Activities and agenda Year

Historical Memory 
Foundation
http://www.
historyfoundation.ru

Alexander Diukov,
Denis Fomin-Nilov 
Alexandra Orlova

Roman Smagin
Sergey Zhuravlev

No official reports

Participation in the official meetings of the 
State Duma, Presidential Administration 
and various state councils. Publications of 
articles, reports, books. Organization of 
conferences. 
Views: Supporting annexation of Crimea; 
accusing Ukraine, Belarus, the Baltic 
States of fascism

2008

All-Russian Parents 
Resistance
http://www.rvs.su

Zhanna 
Tachmamedova

$150,000 in 
presidential grants in 
2015-2017 

Organizing advocacy campaigns in 
support of traditional family and against 
juvenile law. 
Views: anti-Western, anti-American, anti-
liberal.
Connected to Sergey Kurginyan, founder 
and leader of the Russian nationalist 
movement Essence of Time. Alexander 
Kudryavtsev, who chairs the organization’s 
Council, previously worked in the Ministry 
of Justice and at the Presidential Domestic 
Policy Directorate. 

2013

All-Russian Public 
Organization “Russian 
Association of 
Protection of Religious 
Freedom” (RARF)
http://www.
religsvoboda.ru

Oleg Goncharov
$150,000
from the state 
budget in 2016 

Producing monitoring briefs, research 
and policy papers; running  advocacy 
campaigns.
Views: supporting traditional values, anti-
Ukraine stance.

2014

Center for Social-
Political Studies 
“Russian Baltika”
http://www.rubaltic.
wordpress.com/about/
центр-общественно-
политических-иссл/

Oleg Filonov
Andrejs Starikovs

$104,000 in 
presidential grants 
in 2014-2016 (no 
official reports)

Conducting research, organizing 
summer schools for the media, holding 
conferences and roundtables on the 
issues of the Russian-speaking community 
in the Baltic states.

2006

Centre for Research 
and Protection of 
Fundamental Rights
http://www.
pravovojcentr.lt

Shifo 
Rakhimbekova no official reports

Organizing conferences for the Russian 
diaspora in Lithuania, supporting diaspora 
issues in Lithuania. 
Has ties with Rossotrudnichestvo and the 
Russian embassy in Lithuania.
Receives grants (stipenduims) from the 
Moscow mayor.
In 2015, Lithuania’s state security agency 
mentioned the Center in its report calling 
it Russia’s influence agent and a threat to 
the Lithuanian national security.

2013

Commonwealth of the 
Independent States—
Elections Monitoring 
Organization (CIS-
EMO)
http://www.cis-emo.net

Alexey Semenov
$120,000 in 
presidential grants in 
2015-2017

State-controlled organization focusing 
on election observation. The Kremlin’s 
alternative to the observers of OSCE’s 
Office for Democratic Institutions and 
Human Rights.

2003

http://www.historyfoundation.ru
http://www.historyfoundation.ru
http://www.rvs.su
http://www.religsvoboda.ru
http://www.religsvoboda.ru
http://www.rubaltic.wordpress.com/about/центр-общественно-политических-иссл/
http://www.rubaltic.wordpress.com/about/центр-общественно-политических-иссл/
http://www.rubaltic.wordpress.com/about/центр-общественно-политических-иссл/
http://www.rubaltic.wordpress.com/about/центр-общественно-политических-иссл/
http://www.pravovojcentr.lt
http://www.pravovojcentr.lt
http://www.cis-emo.net


27

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

For Fair Elections
http://www.
komitet2005.ru

Olga Loseva
no official reports; 
claims no foreign 
funding

Created with the support of Russia’s 
Central Election Committee. 
No reported activities, official website 
reprints official news.
Linked to Russian politician Nikolay 
Gonchar of the United Russia’s Moscow 
branch.

2006

Fund for Legal Support 
and Protection of 
Compatriots’ Rights 
Abroad 
http://www.pravfond.ru

Vladimir Ivanov
Victor Demin

$10,000,000 from 
the state budget in 
2013-2017

Grant-making organization; supports the 
Kremlin’s agenda and works with the 
Russian diaspora in various countries.
Views: criticizes the West, promotes the 
Kremlin.

2012

Information Group on 
Crimes Against the 
Person (IGCP)
http://igcp.eu

Maksim Vilkov
no official reports;  
official status 
unknown

Producing monitoring briefs and reports, 
active in social media.
Linkes to “Historical Memory” Foundation 
(see above).

International Byzantine 
Institute
https://byzantclub.
world/el/

Sergey Lakovksy no official reports

Supports the idea of an Imperial Russia. 
Associated with Sergey Markov, member 
of the Civic Chamber, and nationalist 
politician Sergey Baburin, former leader of 
the Rodina party.

2016

International Platform 
“Global Rights of 
Peaceful People” 
(Hungary)

Sergiy Markhel no official reports

Organizes exhibitions in Europe the 
issues of what it calls the “humanitarian 
tragedy in Donbass,” holds rallies in 
Europe, promotes The Immortal Regiment 
movement. 
Views: supports the Novorossiya project, 
as well as anti-NATO platforms.

2014

International Public 
Foundation “Russian 
Peace Foundation” 
(RPF)
http://www.peacefond.
ru

Anatoly Salutskiy

No official reports. 
Several regional 
branches (separate 
entities) received 
around $164,000 
in 2014-2017. 
According to activity 
reports, RPF spent 
over $2,500,000 in 
2016.

Former Soviet Fund for Peace. 
Provides grants, humanitarian support; 
organizes competitions, conferences, 
festivals, and exhibitions; funds trips for 
the youth. 
The elected chair of the RPF Board is 
Leonid Slutsky, who also chairs the State 
Duma’s Committee on International Affairs.

1961

Latvian Human Rights 
Committee
http://www.lhrc.lv/

Mr. Aleksandrs 
Kuzmins No official reports

Supporting minority rights, persons’ legal 
status and housing rights. 
Connected to Rossotrudichestvo and the 
Ministry of Foreign Affairs.

1992

Legal Information 
Centre for Human 
Rights
http://www.lichr.ee

Larissa 
Semjonova No official reports Associated with Rossotrudichestvo and the 

Ministry of Foreign Affairs. 1994

The Commonwealth of 
Journalists
http://mediacongress.
ru

Ashot Dzazoyan No official reports

Holding forums, competitions, and festivals 
for journalists.
Office located in the headquarters of the 
Rossiya Segodnya, a news agency owned 
and operated by the Russian government.

2013

http://www.komitet2005.ru
http://www.komitet2005.ru
http://www.pravfond.ru
http://igcp.eu
https://byzantclub.world/el/
https://byzantclub.world/el/
http://www.peacefond.ru
http://www.peacefond.ru
http://www.lhrc.lv/
http://www.lichr.ee
http://mediacongress.ru
http://mediacongress.ru


28

		  Olga Shorina

Russian Association 
for International 
Cooperation
http://rams-
international.ru

Georgy Muradov 
Leonid Mironov No official reports

Georgy Muradov, deputy head of the 
Association, previously worked as a 
deputy head of Rossotrudnichestvo.

1992

Russian Public 
Institute of Electoral 
Law (ROIIP)
http://www.roiip.ru

Igor Borisov
Alexander Ignatov
Elizaveta Borisova

No official reports 
Associated with the United Russia party, 
Russia’s Central Election Committee, and 
CIS-EMO (see above).

1999

Russian Union of 
Journalists (RUJ)
http://www.ruj.ru

Andrei Trofimov No official reports

Head of the Russian Union of Journalists 
Vladimir Solovyev (since 2017) is a 
TV anchor and a well-known Kremlin 
propagandist.

1992

World Russian 
People’s Council
http://www.vrns.ru

Marine Voskanyan No official reports Associated with the Moscow Patriarchate 
of the Russian Orthodox Church. 1993

pro-Kremlin (including NGOs from the CIS countries, 
Donbass, and the Baltic states). Twenty, or almost half 
of them, are linked to the Russian government. 

The percentage of the Russian NGOs at the OSCE 
meetings has doubled over ten years, while the 
structure of those affiliated with the Russian state has 
changed dramatically.

Below is the list of the NGOs identified as affiliated 
with the Russian state based on the official information 
about the OSCE’s 2017 HDIM.44 (Excluded is the Russian 
Orthodox Church, whose representatives also attended 
the meeting; however, it is noteworthy that today, this 
institution is strongly linked to the Russian state).

This table shows some of the components of the 
Russian foreign policy: support for the Russian diaspora 
and the Orthodox believers, control over election 
observation, promotion of the imperialistic views among 
separatist groups in Ukraine.

Just to compare, the list of pro-Kremlin representatives 
at the OSCE’s 2006 HDIM (again, excluding the Russian 
Orthodox Church), had only two entries, as seen below:

—  — Moscow Bureau for Human Rights, Alexander 
Brod, http://pravorf.org,45 

—  — Russian Institute of Electoral Law, Igor Borisov, 
http://www.roiip.ru.	

44  Some information in the OSCE list (e.g. website links) has been 
updated for clarity and to reflect the current status-quo.

45  The link is currently unavailable (removed by the original 
source).

GONGOS’ IMPACT

The impact of GONGOs has been analyzed by the 
former U.S. ambassador to the OSCE Daniel B. Baer, 
who provides the following examples of the ways the 
pro-Kremlin NGOs can obstruct the work of OSCE’s 
human rights sessions:46 

■  ■  “By flooding HDIM plenary sessions with 
GONGOs, the amount of time given to real civil 
society organizations is reduced;”

■  ■  By the passionate performance “reduce the impact 
and resonance of the compelling, fact-based 
testimonials shared by groups and organizations 
being repressed by their governments;”

■  ■  “Booking side event rooms solely to prevent 
others from having a space to hold their own 
events;”

■  ■  “…abuse question-and-answer periods to make 
lengthy, aggressive, and often loud statements in 
support of their governments’ views, again eating 
up time and space for dialogue;”

■  ■  “…consume all of the food and drink, and leave 
before the real conversation starts;”

■  ■  “GONGOs masquerading as bona fide civil society 
organizations frequently team up with repressive 
governments’ state-controlled media.” 

46  Baer uses the term “GONGO” in a broader sense than is 
stipulated in this report.

http://rams-international.ru
http://rams-international.ru
http://www.roiip.ru
http://www.ruj.ru
http://www.vrns.ru


29

NGOs as a Tool for Russia’s Projection of Influence

DEALING WITH KREMLIN’S NGOS

Pro-government NGOs in the authoritarian regimes 
are learning how to mimic independent NGOs 
and how to manipulate democratic procedures. 
They are becoming more difficult to distinguish 
from bona-fide NGOs. Various experts, journalists 
and NGOs employees interviewed as part of this 
research agree: pseudo-NGOs fear public exposure 
and mostly prefer to operate in the shadows, 
obscuring information about their founders, 
funding sources, and their real goals. The key 
advice offered to the author of this report by the 
members of independent NGOs is not to prevent 
pseudo-NGOs from participating in international 
events. Such obstruction would cause domestic 
retaliation, e.g. dividing NGOs into the “right” and 
“wrong” groups, and, as a result, independent 
NGOs that actually challenge authoritarian 
governments, can be prevented from participating 
in international events. 

RECOMMENDATIONS

■  ■ Public exposure is an effective strategy in dealing 
with pseudo-NGOs. It is key to making real NGOs 
more known, as well as to uncover those that 
are affiliated with Putin’s oligarchs and officials. 
Transparency of history, founders, and funding 
sources of such structures as Vladimir Yakunin’s 
Dialogue of Civilizations matters, and it should 
matter in particular for the academic community. 

■  ■ Fact-checking is another method of dealing with 
pseudo-NGOs, which is similar to countering 
propaganda in the media and on the internet. 
It is important to distinguish the statements of 
real independent NGOs from false statements 
of quasi-nonprofit organizations. Fact-checking 
and information support in sharing the real issues 
would be helpful. 

■  ■ Smarter structuring of the international meetings 
and events is yet another strategy that will 
prevent authoritarian NGOs from exploiting 
democratic procedures.

■  ■ Cooperation between genuine, independent 
NGOs and active involvement of the staff of 
international organizations and institutions 
constitute the fourth helpful strategy.

■  ■ Developing “a rating system for NGOs,” similar 
to credit rating agencies in the financial sphere, 
is a strategy suggested by Moisés Naím, former 
editor of the Foreign Policy magazine.47 It can be 
a database of pseudo-NGOs, which independent 
NGOs, donors, and international institutions can 
update. To start, the database should include 
the list of quasi-NGOs already identified in this 
report and by other respected think tanks and 
institutions.

CONCLUDING NOTES

This report presented the pro-Kremlin NGOs as a 
solid, albeit living and mutating, system. However, 
the degree of the Kremlin’s control over this system 
is unclear, especially when it comes to understanding 
the activities of people like Vladimir Yakunin or 
Konstantin Malofeev. They are members of the 
regime, part of the system. But could they act 
independently? If so, to what extent? 

Let’s take, for example, Public Initiative “Creative 
Diplomacy” (PICREADI), a Russian NGO that publicly 
and actively asserts its independence online. This is 
how they describe themselves:

“PICREADI is one of the leading Russian organizations 
on public diplomacy. In 2017, it was mentioned among 
five important Russian soft power agencies in a study 
commissioned by the British Council from the University of 
Edinburgh. PICREADI positions itself between academic 
research center and grass-roots organization in the field 
of Russia’s public diplomacy system. We raise awareness 
about challenges and opportunities for our country’s public 
diplomacy and do our best to make it better. Additionally, 
PICREADI is an intellectual platform promoting annual 
face-to-face debates among prominent experts and 
emerging voices in Russian foreign policy community. 
We also teach public diplomacy and organize training 
programs.”48

47  Moisés Naím, “What Is a GONGO?,” Foreign Policy, October 
13, 2009, https://foreignpolicy.com/2009/10/13/what-is-a-gongo/ 
(Retrieved on January 11, 2019).

48  Official website of the Public Initiative “Creative Diplomacy” 
http://www.picreadi.com/about/ (Retrieved on January 10, 2018).



However, this organization received three 
presidential grants (2013, 2015, 2016)49 amounting to 
4,823,000 rubles (about $70,000). According to its 
financial reports, PICREADI had no other funding.50 

Another important observation is the people and 
organizations connected to this NGO. They are 
Sergei Lavrov and the Ministry of Foreign Affairs, 
Fyodor Lukyanov of the Valdai Club, Sputnik radio, 
Russian Council of Foreign Affairs—an official 
GONGO created in 2010 by the presidential decree. 
PICREADI’s head Natalia Burlinova insists on being 
independent but the publicly available data suggests 
otherwise. 

Time will show the degree of independence of the 
organizations, such as PICREADI and others, as well 
as the level of their integrity. But one thing is clear: 
as this report shows, the Kremlin works hard to take 
control over Russia’s third sector and civil society at 
large. Its methods are tough, but effective, and it is 
getting closer to achieve its goal. 

49  For details, see the data on the PICREADI funding published 
by of the Open NGOs project (supported by the Civil Initiatives 
Committee): https://openngo.ru/organization/1117799005587/ 
(Retrieved on January 10, 2018).

50  “Financial statements of the Public Initiative ‘Creative 
Diplomacy’,” For Fair Business (портал «За честный 
бизнес»), 2018 https://zachestnyibiznes.ru/company/
ul/1117799005587_7714400021_ANO-OBSchESTVENNAYa-
INICIATIVA--KREATIVNAYa-DIPLOMATIYa/balance (Retrieved on 
January 10, 2018).





 Olga.Tikhomirova@nemtsovfund.org 
info@nemtsovfund.org
info@4freerussia.org 


