MICHAEL WEISS
PIERRE VAUX

THE COMPANY YOU KEEP:

Yevgeny Prigozhin's Influence
Uperations in Africa

FREE RUSSIA FOUNDATION

WASHINGTON, DC
2020



Michael Weiss

Pierre Vaux

THE COMPANY YOU KEEP:
Yevgeny Prigozhin’s
Influence Operations in Africa

FREE
RUSSIA

WASHINGTON, DC
2020



Free Russia Foundation

Washington, DC, 2020

Authors

Michael Weiss and Pierre Vaux

Contents

Introduction

Wagner and the GRU

To the Shores of Tripoli
Wagner and Neo-Nazis
Haftar's Fiasco

The Son Also Rises
Mozambleak

Out of AFRIC

Prigozhin TV

Conclusion

Authors

17
19
20
22
24
31
36
38



Introduction

The Wagner Group, founded in 2014
and financed by catering magnate Yevge-
ny Prigozhin, has become a near-ubiquitous
instrument of Russian foreign policy. Initial-
ly conceived as a private military company
whose mercenaries provided plausibly deni-
able cannon fodder for Russian military op-
erations overseas, its remit has in the last few
years expanded into the realm of political
consulting, or “political technology” in Rus-
sian parlance.

Prigozhin’s unnamed organization—
coyly referred to internally as “the Compa-
ny”—no longer just sends soldiers of fortune
into dangerous European or Middle Eastern
combat zones. It now performs government-
in-a-box contract services for a wide variety
of politicians and combatants in the devel-
oping world. It negotiates arms sales and

military repair work on behalf of the Rus-

sian government and mining and extractive
projects on behalf of Prigozhin. It builds or
revives national media enterprises as part
of its influence operations. It hires European
neo-Nazis and white supremacists to “mon-
itor” (read: sway) elections in sub-Saharan
Africa, ironically instructing them to use the
pretext of anti-colonialism and pan-African-
ism to advance Russian interests at the ex-
pense of American, British, and French ones.
It provides security details, drawn from the
past or present ranks of Russian intelligence
organs, to its foreign clientele. Brand consis-
tency, to say nothing of client loyalty, is never
a factor for the Company, which works for
and against practically everyone, including
bitter opponents in the same country. Such
a scattershot and contradictory approach
is couched in a kind of neo-Soviet manage-
ment-speak, with the goal being the creation

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 3



of “stable equilibrium” to ensure no one ac-
tor or party can become so powerful that it
ceases to require the bespoke services of the
Company. Paul Manafort was more scrupu-
lous than “Putin’s chef.”

Things have not always gone as intend-
ed. Wagner mercenaries performed unspec-
tacularly in Ukraine and suffered devastating
losses after making the ill-advised decision
to attack the U.S.-backed Syrian Democratic
Forces and U.S. military advisers in eastern
Syria in 2018, but it has kept alive the spec-
ter of “little green men” materializing, unan-
nounced, to seize turf for the Kremlin'.

Serially sanctioned by Washington for
his role in Russia’s 2016 interference opera-
tion in the U.S. presidential election, Prigo-
zhin is no less of an ominous figure. What he
toyed with in America four years ago he has
since refined and exported to smaller and
more fractious republics, ones with fewer

oversight and counterintelligence capabili-
ties, bankrolling disinformation and influence
operations aimed at undermining Moscow’s
geopolitical rivals. What began as the In-
ternet Research Agency or “troll farm” has
metastasized into dozens of fake but constit-
uency-specific news outlets targeting foreign
electorates and drawing on local or import-
ed talents.

Last year, the Free Russia Foundation
published the chapter “Putin’s Expendables”
in its lengthy Misrule of Law report?, detail-
ing the military and political activities of both
Wagner and Prigozhin’s army of political
technologists and communications consul-
tants as they set to work promoting Russian
influence around the globe. This analysis
should be read as an update of that earli-
er effort, incorporating newly revealed or
reported information, particularly in light of
recent revelations about the Company’s ties
to Russian special services.

1 Natalia Arno et al., Misrule of Law. How the Kremlin Uses Western Institutions to Undermine the
West (Washington D.C.: Free Russia Foundation, 2019). https://www.4freerussia.org/wp-content/

uploads/2019/06/MisruleOfLaw-Web.pdf

2 Arno et al., Misrule of Law.

4

THE COMPANY YOU KEEP



Wagner and the GRU

A Western intelligence official queried
for “Putin’s Expendables” described Wagner

|II

as a “tool” of the GRU, Russia’s military spy
agency. The conspicuous location of Wag-
ner’s training camp in Molkyno, Krasnodar,
right next to a GRU Spetsnaz facility (such
real estate simply isn’t available to anyone)
was certainly a big clue. Coupled with the
manifold deployments of Wagner operatives
to any number of declared or undeclared
Russia combat zones around the world, as
well as Prigozhin’s role in facilitating arms
contracts on behalf the Russian Defense Min-
istry, this “private military company” was
more akin to an outcropping of the Russian
army, irregulars as easily deployed as they
were disavowed.

However, journalistic spadework has
since unearthed still more persuasive evi-
dence connecting Wagner, and Prigozhin
personally, to the GRU.

A joint investigation by the digital fo-
rensic website Bellingcat, the Russian web-
site. The Insider and German newspaper
Der Spiegel found, using leaked telephone
metadata, that Prigozhin “spoke more than
25 times with Lt. General Alexey Dyumin—

Putin’s ex head of security and—at the time
of the calls—deputy director of GRU who su-
pervised the Crimea annexation” as well as
with Russia’s Defense Minister Sergei Shoigu
and other officials in Russia’s military-securi-
ty establishment. Additionally, the three out-
lets found the putative founder of the Wag-
ner Group, Dmitry Utkin, is in fact a probable
decoy, selected by as-yet-unknown party or
parties to elide the Russian government's in-
volvement in standing up and directing this
now-ubiquitous mercenary army?.

Utkin apparently posted a job appli-
cation online in 2013, just months prior to
Wagner's deployment to Ukraine, in which
he sought a position as “deputy general di-
rector” with a modest salary of 30,000 ru-
bles (or $1,000) per month. In that appli-
cation, Utkin described himself as a former
GRU unit commander who fought in both
Chechen wars and was later deployed to the
Russian-Estonian border, where for the next
ten years he commanded the GRU’s Second
Spetsnaz Brigade”.

Phone intercepts subsequently released
by Ukraine’s domestic intelligence service,
the SBU, showed Utkin deferring to three

3 “Putin Chef’s Kisses of Death: Russia’s Shadow Army’s State-Run Structure Exposed,” Bellingcat,
August 24, 2020, https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe,/2020,/08 /14 /pmc-structure -

exposed/
4 “Putin Chef’s Kisses of Death.”

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 5



Russian superiors on the battlefields of east
Ukraine in 2015. The first was Oleg Ivan-
nikov, whom Bellingcat identified as “a se-
nior GRU officer who helped procure at least
one Buk missile system for the militants in
Donbass in the days before the downing of
MH17.” The second was Andrey Troshev, a
former police colonel from St. Petersburg. The
third was Maj. Gen. Evgeniy Nikiforov, at the
time chief of staff of the 58th Western Army.

In a photograph obtained from the Rus-
sian social media platform VKontatke and
displayed by Bellingcat, Utkin and Troshev
are shown flanking Vladimir Putin, the oc-
casion being Troshev receiving the Hero of
the Russian Federation, the nation’s highest
military honor, as well as the Gold Star for
his “volunteer” service in Syria. Utkin, mean-
while, is seen sporting the lesser Bravery
medals, which is another sign of his subordi-
nate status within the Wagner hierarchy”.

To the Shores of Tripoli

The death of Muammar Gaddafi, fol-
lowing a NATO-led intervention with UN
approval in 2011, caused significant distress
for Vladimir Putin, then castled as prime min-
ister. In the aftermath of the fall of the regime,
power struggles brewed between region-
al seats of power, and the elected General
National Congress (GNC) party proved un-
able to impose security, failing to suppress
Salafist militants, some affiliated with ISIS or
al-Qaeda, and rebellious paramilitaries. The
anarchy was exemplified by the kidnapping®

5 “Putin Chef’s Kisses of Death.”

of Prime Minister Ali Zeidan and the assassi-
nation” of U.S. Ambassador Christopher Ste-
vens in Benghazi.

By 2014, with the moribund GNC com-
ing under assault after attempting to extend
its stay in power, Khalifa Haftar, a former
colonel in the Libyan army, challenged the
government and marshalled forces in the
east as the country descended into civil war.
Haftar was one of the officers who had taken
part in the 1969 coup that brought Gaddafi
to power, but was abandoned by the dicta-

6 Carlotta Gall, “Show of Power by Libya Militia in Kidnapping,” New York Times, October 10,
2013, https:/ /www.nytimes.com/2013/10/11 /world/africa/libya.html

7 David D. Kirkpatrick and Steven Lee Myers, “Libya Attack Brings Challenges for U.S.,” New York
Times, September 12, 2012, https://www.nytimes.com /2012 /09 /13 /world/middleeast/us-envoy-to-

libya-is-reported-killed.html

6

THE COMPANY YOU KEEP



tor after being captured in Chad following
a disastrous offensive blocked by highly ma-
neuverable Chadian forces on Toyota Hi-
lux pickups, supported by French air strikes.
Haftar was subsequently exfiltrated to the
United States by the CIA, which recruited
him as an asset® in opposition to Gaddafi,
and resettled just outside Washington, D.C.
in Falls Church, Virginia.

Given Haftar’s CIA ties, U.S. citizenship
and long-standing opposition to the late Col-
onel whose death was so lamented by Putin,
it seemed strange that the Kremlin decided
to invest in this leader, albeit a strongman
of the type preferred by Moscow, in order
to regain influence in Libya. Nevertheless,
news reports abounded in 2018 and 2019 of
Russian support for Haftar, and he was pho-
tographed® meeting with not only Russian
Defense Minister Sergei Shoigu, but also Pri-
gozhin in Moscow.

But the arrest'® in Tripoli of two Russian
nationals in May last year revealed a more

nefarious scheme. The men had just returned
from a meeting with another Libyan politician
seeking power, Saif al-Islam, Gaddafi’s son.

The men were employees of the St Peters-
burg-based Fund for the Defense of National
Values, often referred to as Prigozhin’s “back
office” for running political influence opera-
tions abroad. The organization, which called
the detainees “sociologists” dispatched to
Libya “to observe the situation,” is headed
by Aleksandr Malkevich™. Malkevich was
put on the U.S. sanctions list'? in December
2018 for running the bogus American news
site USA Really, a subsidiary of RIA FAN, the
news agency operated from the same former
premises of Prigozhin’s notorious “troll farm,”

the Internet Research Agency.

Documents from the laptop of one of the
Russians, Maksim Shugaley, were obtained
by the Dossier Center in London (funded by
exiled oligarch Mikhail Khodorkovsky), and
shared with journalists from the Russian news
portal the Project and the Daily Beast.

8 Julian E. Barnes, “Ex-C.I.A. Asset, Now a Libyan Strongman, Faces Torture Accusations,” New
York Times, February 18, 2020, https://www.nytimes.com/2020/02 /18 /us/politics /hifter-torture-

lawsuit-libya.html|

9 Irek Murtazin, “Na etoy kukhne chto-to gotvitsya” [Something is cooking in this kitchen], Novaya
Gazeta, November 9, 2018, https://novayagazeta.ru/articles/2018 /11 /09 /78517 -na-etoy-kuhne-

chto-to-gotovitsya

10 Samer Al-Atrush, llya Arkhipov, and Henry Meyer, “Libya Uncovers Alleged Russian Plot

to Meddle in African Votes,” Bloomberg, July 5, 2019, https:/ /www.bloomberg.com/news/
articles/2019-07-05/libya-arrests-two-russians-accused-of-trying-to-influence-vote

1 Amy Mackinnon, “The Evolution of a Russian Troll,” Foreign Policy, July 10, 2019, https://
foreignpolicy.com/2019/07 /10 /the-evolution-of-a-russian-troll-russia-libya-detained-tripoli/

12 “Treasury Targets Russian Operative over Election Interference, World Anti-Doping Agency
Hacking, and Other Malign Activities,” Press Releases, U.S. Department of the Treasury, December 19,
2018, https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm577

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 7



The documents contained a wealth of
information on the political technology ele-
ments of the Prigozhin operation, particularly
its cynical double-dealing. A pair of cam-
paign strategy presentations prepared for
Haftar and Saif al-Islam promised both men
the presidency.

Both PowerPoint decks are support-
ed with extensive polling, both online and
by telephone, as well as expert interviews,
building the research required to develop

electoral campaigns. While not quite at the
level of McKinsey (all the documents are pro-
duced on a cracked copy of Microsoft Office
apparently downloaded from a torrent site),
there is a clear aim to emulate a professional
political consultancy.

The proposals ranged from recommend-
ed slogans and logos to detailed, step-by-
step instructions on timing media appearanc-
es and international meetings (to be hosted
in Russia, of course).

——

Crpaterna Ceiida Kapj

Proposals for Saif al-Islam’s campaign logo, March 2019 (from the Dossier Center)

THE COMPANY YOU KEEP



EJJMHBIN JIUIEP — ETHHON JINBNA

2. y3yphnamHsA BIACTH.

I'1aBHEIE yCIIOBHA A1 HOBOTO JIHaepa:
1. JlerHTHMHOE IIOJy4YE€HHE BIacTH
B PE3YJIbTATE BEIOOPOE;

IIpu3HaHHe H30paHHOTO JHEpa
MHPOBEIM COOOINECTBOM.

* mobequrens I THIa,
OoprOY.

OcHoBHBIe IpeTeH3HH K Xaaugy Xadrapy:
1. ymemiIeHHE HallHOHAIBHBIX MEHBIIHHCTE;

JIHBHS HYAIAeTCH B HOBOM eJHHOM CHIbHOM JInaepe.

2.  HcruHHAA mogdepikKa OONBITHHCTBOM HACEIIEHHA,
x

dopmupoBaHHe HMHTKA Xaandsel Xadrapa:

* COBPEMEHHBIH ITHBHIIH30BAHHEIH TIOIHTHK;

* «Cnacurens JIHBHH», OCTAHOBHBIIHH KPOBABBIH Xa0C;

* «CobHparels 3eMelb», BO3pOKIaronTHi JIMBHICKOE TOCYIapCTBO;
Anp-Kauppl, paJHKaTbHBIX HCIAMHCTOB,

TIPO/OTLK AROIITHH

A slide from a deck proposing Haftar’s campaign strategy, 2019.

“One leader — One Libya” (from the Dossier Center)

Both campaigns would also be support-
ed by the generation or resurrection of me-
dia outlets. In the case of Haftar, several print
publications were created, with the Prigozhin
organization going as far as to deliver a new
printing press to the country to manufacture
four newspapers and single-page “comic
strip” format propaganda,

targeting Arabic-, Berber-, Toubou-, and
Tuareg-speaking communities. Saif al-Islam
Gaddafi would be promoted by Jamahiriya
TV, the vestigial remains of his father’s state
television apparatus, now operating out of
Cairo. The channel was lavishly refurbished,
staff retrained, and had its debts paid off by
the organization.

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 9



Spupnan cmydun 0o Havara compydnunecmea ¢ Komnanueii

Suprnan cmyous nocie nauana compyonuvecmea ¢ Komnanueii

Photos of Jamahiriya TV studio before and after receiving help from the Prigozhin organi-
zation, dates unknown. (from the Dossier Center)

Social media campaigns were also that 12 news groups, reaching an audience
launched, with an internal memo reporting of over two million users a week, had been

10 THE COMPANY YOU KEEP



created by March 2019. The groups were pages would later be deleted by Facebook
divided between those praising Haftar and  for their connection to the Company.
those supporting Gaddafi. Several of these

[To cocrosuuio Ha Mapt 2019 rosa, cozmano 12 rpynn B conuaILHol ceTn
Facebook mo cneayrommm HampapnenusM: nomuepxkka Ceiida Kagnadm,
HOBOCTHBIE TPYNNEI B OCHOBHBIX peruoHax JIUBHH, TOJepiKKa TeHepana
Xamda Xabdrapa. Yucimo mNOCTOAHHOH AyJHTOPHA JMBHUHCKUX TPymn B
comuaneHoi ceTH Facebook cocrtaBnser oomee 250 000 4emoBek, a
eKeHeNeJIbHBII 0XBAT nydaukanuii - 6osiee 2 000 000 nosab3oBaTelI€ii.

IIpaMep myOmkaHy B cOIHANBHBIX ceTAX (TeMa «rmomnepikka Kagmadm)

IHampuomuyveckiu nocm npo ayyuiee
apems Poounsl.

; Hama pazvewyenua: 17.01.2019
: 120 783 npocmompos
12 595 natixos

Prigozhin Organization report on social media campaigns in support of both Haftar and
Gaddafi, January 17, 2019 (from the Dossier Center)

According to the internal documents, sultancy bids. Only six military specialists

as of April 2019 there were 17 employees
of “the Company” (as the organization was
referred to throughout the internal memos) in
Libya and Egypt, assigned to different cities
and power brokers, presumably to collect
intelligence, advise, and pitch political con-

and 23 “employees from repair units” were
deployed at this point to fix and restore 125
pieces of military hardware for the Libyan Na-
tional Army (LNA), including tanks, armored
personnel carriers, and artillery. Whether
these military personnel were members of the

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 1



Russian armed forces or contractors for Wag-
ner is unclear, but the “Company” field in
the metadata for the Word document detail-
ing the hardware repairs contains the word
“FAUGI,” the Russian initials for the Federal

Agency for State Property.

These disclosures not only undercut pre-
vious reporting which put the scale of Rus-
sian mercenary intervention as far greater;
the documents made clear that the previous
reporting was part of a disinformation cam-
paign run not by the Kremlin or the Company
but by Haftar himself.

The relationship with the warlord had
been turning sour, with Prigozhin’s political
technologists and military advisers sending
frequent complaints back to St. Petersburg
about the warlord’s behavior and alleged
duplicity. According to several of the memos,
Russian specialists were not being allowed
what they called “access to real work” while
“Haftar [used] his relationship with the Rus-
sian Federation as an instrument of influence,
supporting rumours about the participation
of Russians in his military campaigns.”

Haftar’s rumor-mongering went as far as
having his soldiers place fake paper stickers
of Russian license plates on their vehicles for
a photo opportunity designed to boost the
supposed number of Russian soldiers embed-
ded with his LNA forces. Company employ-
ees were dispatched to remove them before
international observers fell for the hoax.

For the Russians, Haftar was too close to

12

France, too close to the UAE, and remained
a U.S. citizen to boot (a hangover from his
stay as a guest of the CIA). Haftar was right-
ly suspicious of the Russians’ motives, refus-
ing them permission to fly from his territory to
meet with Saif al-Islam, with whom the Com-
pany would also work, offering its services
to help him win the presidency (as it had to
Haftar).

The treachery was laid out plainly in a
report from Pyotr Bychkov, one the main co-
ordinators in the Company, whose formal
role is on the board of the Fund for the De-
fense of National Values, the main Prigozhin
cutout in Libya. Remarkably, the Company’s
political double-dealing was now trans-
formed into military support to the one client,
Saif al-Islam, against the other, Haftar, with
the objective being the creation of a “stable
equilibrium” between the two, managed and
mediated by Russia. As Bychkov wrote:

There are serious grounds to believe
that, in the event of his military-political
victory, Haftar would not be loyal to the
interests of Russia. To relieve risks, it is
proposed that we strengthen the position
of the western portion of Libya, uniting
all the forces under Saif Gaddafi or an-
other figure, using the factor of the Tou-
bou and Sudanese opposition:

Agreements have been reached
with the leader of the Rapid Support
Forces of the Republic of Sudan, Mo-
hamed Hamdan Degalo, “Hemedti,”

THE COMPANY YOU KEEP



on possible joint operations in Libya.
The interest of the Sudanese side is the
crushing of a group of mercenaries from
among the Sudanese opposition (3,000
fighters), fighting on the side of Haftar.
Hemedti’s forces (up to 30,000 fighters)
may, in cooperation with the Toubou
(no less than 6,000 fighters), be able
to level-out Haftar’s military-political
successes in the south of Libya (the LNA
and their allies have 22,000 fighters),
forcing the latter to come to the negoti-
ating table. A demonstration of intent by
the coalition of the Toubou and Hemedti
to move towards Tripoli would also cre-
ate the prerequisites for the unification
of the disparate factions in the west of
the country. The result of the operation
will be a stable equilibrium between the
military factions of the East (Cyrenaica,
Haftar), South (Fezzan, Toubou and
their allies) and the West (Tripolitania),
allowing a return to the normal negoti-
ation process under the mediation of the
Russian Federation.

Where a Western consultancy might
have viewed this as a conflict of interest, the
Company clearly saw their interest as con-
flict.

another unintended revelation,

Still

again related to Prigozhin’s nexus to the Rus-

sian military establishment, was contained in
these PowerPoints. While Haftar excluded
the Russians from strategic decision-making,
the LNA was simultaneously begging for
greater military support, particularly in the
form of drone reconnaissance and air strikes.
These requests were, the Company reported,
denied by “the commander of the Russian
group,” one Lieutenant General Andrei Vlad-
imirovich Kholzakov, deputy commander of
the Airborne Assault Forces (VDV). Thus, the
Russian Defense Ministry had put a senior of-
ficer in the field and was fully integrated with
the Company’s decision-making, replicating
the kind of relationship Utkin maintained with
lvannikov in the Ukrainian battlespace.

By the end of the summer of 2019, the
dynamics of the Libyan civil war had shifted
drastically.

Hemedti's Janjaweed (“devils on horse-
back”) militiamen, notorious™ for their geno-
cidal campaign in Darfur and brutal attacks
on protesters in Khartoum, did enter the con-
flict but in support of, rather than against,
Haftar's LNA. Bychkov’s report, written in
March, had mentioned an alternative possi-
bility: “Hemedsti is also prepared to replace
the Sudanese opposition with his own forc-
es, strengthening the LNA for a joint military
operation to take full control of the territory
of Libya. In such an event, the Russian Fed-

13 Jérdme Tubiana, “The Man Who Terrorized Darfur Is Leading Sudan’s Supposed Transition,”
Foreign Policy, May 14, 2019, https:/ /foreignpolicy.com/2019/05/ 14 /man-who-terrorized-darfur-is-
leading-sudans-supposed-transition-hemeti-rsf-janjaweed-bashir-khartoum /

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 13



eration maintains a loyal and powerful ally
in the structure of the LNA, which Haftar will
have to reckon with. This is particularly true in
light of the Marshal’s deteriorating health.”

The first reports' of Janjaweed militias
came in late July, as around 1,000 Suda-
nese militiamen arrived in Libya. Significant
Russian military support would soon follow.

On September 19, the UN-backed Liby-
an Government of National Accord (GNA),
supported militarily by Turkey and Qatar, an-
nounced" that they had conducted a drone
strike on an alleged Wagner position south
of Tripoli on September 9.

On September 25, Bloomberg report-
ed'® that more than 100 Wagner fighters had
been deployed to a base near the front line in
Libya since the first week of that month in sup-

port of Haftar’s renewed offensive on Tripoli.
One “Russian mercenary commander” told
the news agency that several Wagner fight-
ers had already been killed in combat.

At around the same time, the GNA-af-
filiated 3rd Tripoli Infantry Company an-
nounced that they had seized personal items
abandoned after Wagner fighters fled Es-
piaa, around 12 kilometers south of Tripoli
Airport. The unit published photos and vid-
eo' footage of the material, which included
a MON-50 landmine, currency, notebooks,
airline tickets for Russia’s Pobeda Airlines,
testosterone supplements, military and re-
ligious paraphernalia, a bank card and a
mobile phone, both identified by the Conflict
Intelligence Team', a group of Russian in-
vestigative bloggers, as belonging to Vadim
Bekshenyov.

14 “Hundreds of Sudan Militia Fighters Deployed to Haftar's Libya Offensive,” New Arab, July
26, 2019, https:/ /english.alaraby.co.uk/english/news/2019 /7 /26 /hundreds-sudan-militia-fighters-

deployed-to-haftars-libya-offensive

15 Mustafa Dalla, “Has Russia’s “Wagner' Entered the Battle for Tripolie” Anadolu Agency,
September 19, 2019, https://www.aa.com.tr/ar/ 1588153 /1<l - Jsdigsled-33 Jo-ale o -1 smess-

o oli-da jlad - Jes -

16 Samer Al-Atrush and Stepan Kravchenko, “Putin-Linked Mercenaries Are Fighting on Libya's Front
Lines,” Bloomberg, September 25, 2019, https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-25 /-
putin-s-chef-deploys-mercenaries-to-libya-in-latest-adventure

17 Third Company of the Misurata Infantry, “Finding documents, mines, weapons and family photos
of the dead Russians who were fighting with Haftar,” Facebook (video), September 25, 2019, https://
www.facebook.com/293411454513679 /videos/408829926440699

18 Ruslan Leviev, “Russia’s ‘Afrika Korps': “Wagner’ Mercenaries on the Frontline in Libya,” Conflict
Intelligence Team (website), September 27, 2019, hitps://citeam.org/wagner-mercenaries-on-the -

frontline-in-libya/2lang=en

14

THE COMPANY YOU KEEP



Bekshenyov at the 841st Independent Electronic Warfare Center
of the Baltic Fleet in Yantarny (posted on May 10, 2016 on his Facebook page)

Bekshenyov’s social media history sug-
gests he served in Russia’s Pacific Fleet, pos-
sibly in the air assault battalion of the 165th
Naval Infantry Regiment and had recently
been serving with the 841st Independent
Electronic Warfare Center of the Baltic Fleet
in Yantarny. Significantly, Bekshenyov’s bank
card, valid until 2022, was issued by a Sber-
bank branch in Yantarny. Another photo on
his phone showed a medal awarded for
combat with Wagner in Syria.

The logistics train was a further indication
of direct support for the LNA from the Russian
Defense Ministry. An internal UN report seen
by authors of this report tracked a significant
increase in Russian Air Force transport aircraft
flights between Latakia, Syria, and airfields
in Libya between August 2019 and February
2020. At least 52 such flights arrived in Libya
between January 1 and February 28 alone,
potentially carrying as much as 2,232 metric
tons of cargo.

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 15



That period coincided with Turkey's di-
rect intervention in the Libyan civil war on the
side of the GNA. Ankara sent 100 military
officers, and shiploads of arms and materi-
al to bolster the Serraj government. It also
dispatched warships and conducted missile
strikes and fixed-wing sorties on Haftar’s
forces, launched from the Mediterranean.
Even more significantly, it also deployed as
many as 2,000 mercenaries commanded un-
der the Syrian National Army, a Turkish-built
umbrella for the disparate remaining factions
of the Free Syrian Army, which, beginning
in 2012, took up arms against Bashar al-As-
sad’s regime in Syria ™.

Libya’s civil war, in a sense, has become
a sideshow of the Syrian civil war.

The report also identified 53 flights by

Cham Wings, a Syrian airline, from Damas-
cus to Benghazi between April 2019 and
March 2020, with a marked intensification in
schedule since January. That coincides with
reports that Wagner, too, has been recruiting
pro-Assad Syrian fighters from the Levantine
warzone to fight on behalf of the LNA in Lib-
ya.

Documents examined by one Syrian op-
position news site purport to show that it was
using the Syrian National Youth Party to re-
cruit mercenaries from the province of Suwei-
da, enticing them with “monthly salaries that
range from 1,000 dollars to fighters who will
protect the facilities, to 1,500 dollars to those
who will join the war, as well as additional
compensation for their families in the case of

death or loss?.”

19 International Crisis Group, Turkey Wades into Libya’s Troubled Waters, Europe Report no. 257,
April 30, 2020, https:/ /www.crisisgroup.org/europe-central-asia/western-europemediterranean,/

turkey /257 -turkey-wades-libyas-troubled-waters

20 “Wagner Mercenary Group Recruits Syrians to Fight in Libya: Report,” Syrian Observer, February
19, 2020, https://syrianobserver.com/EN/news/56150/wagner-mercenary-group-recruits-syrians-fo-

fight-in-libya-report.html

16

THE COMPANY YOU KEEP



Wagner and Neo-Nazis

The name Wagner derives, or so it's
been alleged in Russian media, from Dmitry
Utkin's fascination with Nazi Germany, Hit-
ler’s favorite composer being the anti-Semitic
creator of the “Ring Cycle.”

Yet the mercenary group’s connection to
fascism extends beyond the semiotic. A note-
worthy component of Wagner's fighting forc-
es in Syria is the Imperial Legion, the paramil-
itary wing of the Russian Imperial Movement,
a far-right group with extensive international
links, which was designated? as a global
terrorist organization by the U.S. State De-
partment in early 2020. The Imperial Legion
provided combat training® to two Swedish
members of the neo-Nazi Nordic Resistance
Movement, who would return home to mount

a bombing campaign in early 2017. Two
years prior to that, its members fought and
died during the assault on the Ukrainian city
of Debaltseve? in early 2015, a major mili-
tary operation of which Wagner played an
integral role. (The SBU intercepts of Utkin’s
conversation with GRU officer Oleg Ivan-
nikov concerned Wagner's role at the battle

for Debaltseve?*.)

In November 2019, the Washington Post
published photos®* of a Russian-language
military training manual found in Libya by
GNA-affiliated fighters. While the report did
not note this, the cover of the manual bore
the logo and name of the Russian Imperial
Movement, with a number assigned for the
Imperial Legion.

21 Michael Pompeo, “United States Designates Russian Imperial Movement and Leaders as Global
Terrorists,” Press Statement, U.S. Department of State, April 7, 2020, https://www.state.gov/united-
states-designates-russian-imperial-movement-and-leaders-as-global-terrorists /

22 Jonathan Berntsson and Daniel Olsson, “Hér krigstrdnar nazisterna i Ryssland fére bombdéden, ”
[Here are the Nazis training for war in Russia before the bombings], GT, June 9, 2017, https://www.
expressen.se/ gt/ militarutbildades-i-ryssland-precis-fore-bombdaden/

23 Imperskiy Legion, “6 fevralya 2015 g. den’ skorbi, pamyati i chesti Imperskogo legiona.
Ocherednaya godovshchina ‘Debaltsevskoy operattsii’” [February 6, 2015 is the day of mourning,
memory and honor of the Imperial Legion. Another anniversary of the ‘Debaltseve operation’] VKontakte,
January 25, 2020, https://vk.com/wall-10533171_3486

24 “SBU intercept of Utkin and Ivannikov” [in Ukrainian], YouTube video, streamed on June 2, 2018,

https:/ /www.youtube.com/embed /6AHrh5RSBRQ

25 Sudarsan Raghavan, “Arrival of Russian Mercenaries Adds Deadlier Firepower, Modern
Tactics to Libya's Civil War,” Washington Post, November 5, 2019, https://www.washingtonpost.
com/world/arrival-of-russian-mercenaries-adds-deadlier-firepower-modern-tactics-to-libyas-civil-

war/2019/11 /05/§330820c-fa03-11e9-9534-e0dbcc9f5683_story.html

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 17



Russian Imperial Movement training manual found in Libya
(courtesy of the Washington Post, November 2019)

Two months later, the Imperial Legion
reported? that two of their members had in-
deed been killed within the last two months
in Libya.

26 Imperskiy Legion, “Liviya prodolzhaet zabirat’ nashikh tovarishchey” [Libya continues to take our

comrades], VKontakte, January 27, 2020, https://vk.com/wall-10533171_3488

18 THE COMPANY YOU KEEP



Haftar’s Fiasco

Haftar’s offensive on Tripoli never built
up the required momentum, and Wagner
continued to lose soldiers?” in combat. By the
end of May 2020, the Russians had been
forced to retreat?® away from the capital after
Turkey mounted a major intervention, using
drones to destroy Russian-made antiaircraft
systems, allowing GNA-affiliated forces to
retake al-Watiya Airbase. Wagner fighters
were accused® of leaving booby traps in
residential areas as they pulled back.

Nonetheless, the Kremlin has not aban-
doned the Libyan mission. lts stated prefer-
ence is to ensure a key place for Russia at
any negotiations over an outright victory for
Haftar, as seen in documents from the Com-
pany. And so it was not a surprise when the
Russian military responded to the Turkish of-

27
feature/2019,/10/02 /a-small-price-to-pay-for-tripoli

fensive by reinforcing their position behind
the front line. The clearest sign of this was the
deployment®* of combat jets, including MiG-
29 fighters and Su-24 bombers, to Libya’s
al-Khadim Airbase just days after the fall of

al-Watiya.

Intriguingly, the aircraft, having flown
from Russia to Syria with Russian Air Force
markings, were stripped of identifying insig-
nia in Latakia® before flying on to Libya. The
U.S. Defense Department’s Africa Command
(AFRICOM) has claimed that the Russian
government wishes to pass these aircraft off
as Wagner assets.

To further ensure Russia’s hand in Libya’s
future, Wagner fighters took control®? of the
strategically significant Es Sider oil terminal
onJuly 12.

“A Small Price to Pay for Tripoli,” Meduza, October 2, 2019, https://meduza.io/en/

28 Richard Spencer, “Humiliated Russian Mercenaries Wagner Group Make Hasty Retreat from Tripoli,”
Sunday Times (UK edition), May 25, 2020, hitps://www.thetimes.co.uk/article/elite-russian-mercenaries-
wagner-group-run-out-of-tripoli-by-turkish-forces-j5bqcmilz

29 Salem Soloman, “Russian Mercenaries in Libya Leave Mines as Deadly Calling Cards, Observers Say,”
VOA, August 4, 2020, https:/ /www.voanews.com/middle-east/russian-mercenaries-libya-leave-mines-deadly-

calling-cards-observers-say

30

“Russia and the Wagner Group Continue to be Involved in Ground, Air Operations in Libya,” U.S. Africa

Command Public Affairs, July 24, 2020, https://www.africom.mil /pressrelease,/33034 /russia-and-the-wagner-

group-continue-to-be-in

31 US ARICOM (@USAAfricaCommand), “They are flown by Russian military members & escorted by Russian
fighters based in Syria to Libya, landing in Eastern Libya near Tobruk for fuel,” Twitter, May 27, 2020, https://
twitter.com /USAfricaCommand/status/ 1265630880124547080

32 Benoit Faucon and Jared Malsin, “Russian Oil Grab in Libya Fuels U.S.—Kremlin Tensions in Mideast,” Wall
Street Journal, July 26, 2020, https:/ /www.wsj.com/ articles/russian-oil-grab-in-libya-fuels-u-s-kremlin-tensions-

in-mideast- 11595772000

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 19



The Son Also Rises

The Company also appears to have re-
verted to Plan A, hedging its bets by promot-
ing Saif al-Islam Gaddafi once again.

By March this year, the Stanford Inter-
net Observatory had already noted?®? shifts in
the purported political allegiances of Prigo-
zhin-linked Facebook pages. Many of these
pages, built up from the remains of Gaddafi’s
state media apparatus to promote Saif’s po-
litical aspirations in early 2019, had become,
by December, markedly pro-LNA, with some
users referring to the process as “Hafteriza-
tion.” This reflected Russia’s military commit-
ment to the LNA offensive from September
onwards. But with the offensive floundering

just a few months later, this network of pages
and channels was beginning to pour scorn
on the Marshal, with one video® released by
Jamabhiriya TV, a Russian-funded TV channel
based in Cairo, highlighting a BBC report on
Haftar’s history as a CIA asset.

Promotion of Jamahiriya TV intensified
dramatically from May, with a significant in-
crease in the use of a hashtag® linked to the
channel on Facebook. The pro-Gaddafi out-
lets simultaneously intensified their criticism
of Haftar and, just two weeks after the loss
of al-Watiya Airbase, Jamahiriya TV pub-
lished*¢ disinformation claiming that leaked
documents had revealed Haftar’s plans to

33 Shelby Grossman, Khadija H., and Renee DiResta, “Blurring the Lines of Media Authenticity:
Prigozhin-Linked Group Funding Libyan Broadcast Media,” Internet Observatory News, Cyber Policy
Center, Freeman Spogli Institute for International Studies, Stanford, March 20, 2020, https://cyber.fsi.

stanford.edu/io/news/libya-prigozhin
34

Aljamahiria tv, “Watch British BBC: Haftar, Commander in Chief of the Libya Army, how he was

enlisted by the CIA” [in Arabic], Facebook (video), February 7, 2020, https://www.facebook.com/

aliamahiriytv/videos/758298001362358 /
35

Jamahiriya TV, Facebook, Accessed September 28, 2020, https://www.facebook.com/hashtag

/%D9%82%D9%86%D8%A7 %D8%AS_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D%85%D8%A7%D9%87%D9
%8A%D8%B1%D9%8A%D8%A?_%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%B8%D%85%D?2%89_%D?9%82
%D9%86%D8%A7%D8%A?_%D9%83%D9%84_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%85%D8%A7%D?
%87%D9%8A%D8%B 1

36 “Leaks reveal Haftar’s unprecedented powers in the draft of the proposed constitutional
declaration,” Jamahiriya TV (website), June 3, 2020, https://www.libctv.tv/2020,/06/%d8%a
0%d8%b3%d8%b 1%d9%8a%d8%a8%d8%a7 %d8%aa-%d8%aa%d?%83%d8%b4 %d9%81 -
%d8%b9%d9%86-%d8%b5%d9%84%d8%a7 %d8%ad%d9%8a%d8%a7 %d8%aa-%d8 %ba%d?%-
80%d8%b1-%d9%85%d8%b3%d8%a8%d9%88%d9%82%d8%a?-%d9%84%d8 %ad%d9%81.html

20 THE COMPANY YOU KEEP



abolish all legislative and executive entities,
leaving him sole executive, should he win
power.

Despite previous efforts by Facebook to
delete Prigozhin-linked Facebook pages tar-
geting Libya, the network is alive and well,
with many pages just slightly altering their
name or URL¥, and the pro-Gaddafi chan-

nels continue to attack both Haftar and the
GNA, while promoting Saif al-Islam. One
notable thread in recent posts has been the
appearance of photos of the late dictator’s
son affixed*® to buildings in various, named**
locations*® around Llibya. The images are
likely part of a campaign orchestrated by the
Company.

37  “Jamahiriya News Agency,” Facebook, https://www.facebook.com/jana2.ly/

38  Jamahiriya News Agency, “With pictures. In the framework of the popular movement supporting
Dr. Saif Al-Islam Muammar Gaddafi in #Libya's regions, cities and villages from the lowest...,” Facebook
(photos), September 14, 2020, https://www.facebook.com/jana2.ly/posts/186872489567977

39  Jamahiriya News Agency, “Photos of Dr. Saif Al-Islam Gaddafi decorating the streets and reviving
Al-Ajeelat city,” Facebook (photos), September 12, 2020, https://www.facebook.com/jana2.ly/

posts/186908262897733
40

Jamahiriya News Agency, “Photos | The spread of photos of Dr. Saif Al-Islam Gaddafi, in Zintan

city southwest of the capital #Tripoli, Facebook (photos), September 14, 2020, https://www.facebook.

com/jana2.ly/posts/186809212907638

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 21



Mozambleak

While the Russians reweighed and sta-
bilized their position in Libya following major
setbacks, things had gone even worse in an-
other new battlefield.

On September 12, 2019, Moz24Horas
in Mozambique reported*' that around 160
Russian military personnel had arrived in the
country’s northwestern Cabo Delgado region
to combat insurgency. Mozambican Presi-
dent Filipe Nyusi had only returned from a
meeting with Vladimir Putin in Moscow three
weeks earlier, but the website cited security
forces as saying that the Russian troops had
already been in the region for two weeks.

The rapid deployment followed deals*
between Nyusi and Putin on trade, security,
and oil exploration rights for Rosneft, Russia’s

state oil company. By the end of September,
photos were circulating® of Russian Mi-8 he-
licopters being unloaded from transport air-
craft at Nacala Airport.

The Wagner group had already report-
edly** been bidding against former Black-
water CEO Erik Prince’s L6G private military
company for a contract to take over security
in Cabo Delgado since late 2018, and on
September 27 Carta de Mocambique re-
ported* that the soldiers and hardware ar-
riving in Mozambique didn’t belong to the
Russian Armed Forces but to Wagner.

Cabo Delgado had seen a violent Isla-
mist insurgency with alleged ISIS links since
2017 and is still reeling*® from the devas-
tating effects of Hurricane Kenneth in April

41 Estacio Valoi, “Tropas russas em Cabo Delgado” [Russian troops in Cabo Delgado], Moz24horas
(website), September 13, 2019, https://www.moz24h.co.mz/post/tropas-russas-em-cabo-delgado2fbcl
id=IwAR2BwWHOntr7jxwCeK39b1Q07RemTQdJ27FjY33kglzZSWNCwV8NIJQyhC3mXs

42 “Mozambique, Russia Sign Energy, Security Deals,” France24 (website), August 22, 2019,
https:/ /www.france24.com/en/20190822-mozambique-russia-sign-energy-security-deals

43

Eric Morier-Genoud, “Photos circulating on social media of Russians offloading military material at

#Nacala airport in #Mozambique,” Twitter (photos), September 26, 2019, https:/ /twitter.com/emorier/

status/ 1177154389771001858
44

“Russian Military Hardwar Delivered to Mozambique,” Headlines, Club of Mozambique

(website), September 27, 2019, https://clubofmozambique.com/news/russian-military-hardware -

delivered-to-mozambique-143265/
45

“Insurgéncia em Cabo Delgado: Governo recebe material bélico russo” [Insurgency in Cabo

Delgado: Government receives Russian war material], Carta de Mozambique (website), September
27, 2019, https:/ /www.cartamz.com/index.php/politica/item/3182-insurgencia-em-cabo-delgado-

governo-recebe-material-belico-russo

46

Philip Kleinfeld, “Fear, Hunger, and Mystery Killers Stalk Mozambique’s Cabo Delgado,”

New Humanitarian (website), December 4, 2019, https://www.thenewhumanitarian.org/

22

THE COMPANY YOU KEEP



2019. Wagner was, as former Rhodesian
soldier and private security company chief
John Gartner told*” the Moscow Times, “out
of their depth.”

They were also out of luck.

On October 10, two Wagner fighters
were shot dead*® in the Macomia district
of Cabo Delgado. Then, a little more than
a fortnight later, a convoy of Mozambican
and Wagner troops was ambushed* and

torched in Miangalew. Twenty government
soldiers and five Russian fighters were be-

headed.

By the end of November, with casual-
ties continuing to rise, Wagner had reported-
ly>° mounted a “strategic retreat” from Cabo
Delgado to Nacala, 360 miles” to the south.
As of the time of writing, there has been little
sign of Wagner success in the region, with
Islamist militants having seized®? the port
of Mocimboa da Praia on August 12.

feature/2019/12 /4 /Mozambique-Cabo-Delgado-hunger-displaced-crisis

47

Pjotr Sauer, “In Push for Africa, Russia’s Wagner Mercenaries Are ‘Out of their Depth’ in

Mozambique,” Moscow Times, November 19, 2019, https://www.themoscowtimes.com/2019/11 /19/
in-push-for-africa-russias-wagner-mercenaries-are -out-of-their-depth-in-mozambique-a6 8220

48

Pjotr Sauer, “7 Kremlin-Linked Mercenaries Killed in Mozambique in October — Military Sources,”

Moscow Times, October 31, 2019, https:/ /www.themoscowtimes.com/2019/10/31 /7 -kremlin-linked-
mercenaries-killed-in-mozambique-in-october-sources-a67996

49

“Insurgentes emboscam e matam 20 membros das FDS e cinco russos” [Insurgents ambush and

kill 20 SDS members and five Russians], Carta de Mozambique (website), October 29, 2019, https://
cartamz.com/index.php/politica/item/3469-insurgentes-emboscam-e-matam-20-membros-das-fds-e-

Cinco-russos

50

Geoffrey York, “Russian Mercenaries Regroup After Setback in Mozambique,” Globe and Mail,

November 29, 2019, hitps://www.theglobeandmail.com/world/article-russian-mercenaries-regroup-

after-setback-in-mozambique/

51 Jane Flanagan, “Bloodshed and Retreat from Mozambique for Putin’s Private Army the Wagner
Group,” Times (UK edition), November 25, 2019, https://www.thetimes.co.uk/article /bloodshed-and-
retreat-from-mozambique-for-putin-s-private-army-the-wagner-group-696tnpzgh

52 Andrew Harding, “Mocimboa da Praia: Key Mozambique port ‘seized by IS, Africa, BBC
News, August 12, 2020, https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-53756692

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA

23



Out of AFRIC

While Prigozhin’s political technolo-
gists operated under the name of the Fund
for the Defense of National Values in Libyaq,
the same personnel would provide these ser-
vices to the authorities in Mozambique under
the guise of two other front groups: the Inter-
national Anticrisis Center (IAC) and the As-
sociation for Free Research and International
Cooperation (AFRIC).

PowerPoints dated April 2018 prove AF-
RIC was contrived as more of a private intel-
ligence organ or Russian consulate than an
NGO, an “instrument of soft power influenc-
ing international organizations and media in

the name of a community of independent ex-
perts.” AFRIC, one slide states, is a “network
of agents of influence” paid in untraceable
forms of cryptocurrency to provide “expert
evaluations and opinions beneficial to Rus-
sia.” Local Africans are hired and compen-
sated, while Russia’s hand remains invisible.

In one slide labeled “Advantages,” the
espionage component is even nakedly ad-
dressed, with bulleted items reading: “’Cov-
er’ and legend for conducting activities,”
“Anonymity,” “No need to register a legal
entity,” and “No need for a public leader.”

AFRIC - 310

> nnatdopma www.afric.online

(aHanuTKa U MHEHUA U3 NEPBLIX PYK»)

> ceTb areHTOB BJIUAHUA

(akcnepThl U3 NOBbLIX MHTEPECYIOLWMX CTPaH)

> npoABWXeHUue cO6CTBEHHOW NOBECTKU

OT Nnuua 3KCnepToB U rpaxgaH

> MOOMNM3aUMOHHbIA NOoTeHUuan

(ny6nunyHble akuuu, hnewmobbl 1 T.4.)

- o
‘ \\K}Q; . *\.'

““AFRIC

24

THE COMPANY YOU KEEP



NpeunmyllecTBa

v aHOHUMHOCTb

v He HYXXHO perucTpMpoBaThb
op.N1uo

v He HyXeH NyonuyHbIn nugep:
AeATenbHOCTb BeleTcA OoT
nnatdopmsbl AFRIC:
cooblecTBa He3aBUCUMbIX
3KCnepToB

Y «NpPUKpbLITUE» U nereHaa ans
npoBeAeHUs MeponNpUATUIA

¥ npuBnekartenbHbIA
cOBpeMeHHbIN chopmart

PowerPoint slides from AFRIC, 2018 (from the Dossier Center)

On October 4, 2019, as Mozambique
prepared for a general election, IAC pub-
lished>® an opinion poll giving a dramatic
lead to the incumbent Filipe Nyusi’s FRE-
LIMO party. The IAC also claimed that the
United States was spreading disinformation,
organizing protests, and “radicalizing so-

53

ciety” in support of the opposition Mozam-
bique Democratic Movement party.

The release of this poll was illegal®* un-
der Mozambican law as it took place during
the formal electoral campaign. Despite this,
it was shared widely by a number of suspi-
6

cious Facebook pages® and WhatsApp?

“Forecast for General Election Results in the Republic of Mozambique,” International Anticrisis

Center (website), October 4, 2019, https://web.archive.org/web/20191209220904 /http://
v0803407.isp.regruhosting.ru/2019/10,/04 /forecast-for-general-election-results-in-the -republic-of-

mozambique/

54

Joseph Hanlon, “Mozambique Elections” Russians Help Frelimo Backers to Break the Law — CIP

Eleices,” Headlines, Club of Mozambique (website), October 10, 2019, https://clubofmozambique.
com/news/mozambique-elections-russians-help-frelimo-backers-to-break-the-law-cip-

eleicoes-144220/
55

Geoffrey York, “Network of Fake Facebook Pages Shows Russian Campaign to Gain Influence

in Africa,” Globe and Mail, December 30, 2019, https://www.theglobeandmail.com/world/article-
network-of-fake-facebook-pages-show-russian-campaign-to-gain-influence /

56

Mozambique Presidential, National and Provincial Assembly Elections, Commonwealth Observer

Group, October 15, 2019, https:/ /thecommonwealth.org/sites/default/files/inline/Mozambique %20

2019%20COG%20Report_0.pdf

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA

25



groups that would subsequently be deleted
by Facebook for their connections to Russia.

The polling data was purportedly pro-
vided to IAC by AFRIC, whose chairman,
Mozambican Jose Matemulane, studied in
St. Petersburg. Matemulane told the Globe
and Mailin December last year that the pub-
lication of the survey was “a mistake.”

AFRIC had dispatched electoral observ-
ers® to atleast five sites across Mozambique.
Their electoral observation team was made
up of a mix of locals (recruited under the pre-
tense that the organization was a grassroots,
pan-African effort)  representatives from
Kremlin-friendly international bodies, and a
number of fringe European far-right factions
who have been regular guest “observers”
in previous rigged or illegal ballots, such as

those in occupied regions of Ukraine.

This was not the first time that AFRIC had
organized such electoral observation mis-
sions. The organization had already sent del-
egations to “monitor” voting in South Africa,
the Democratic Republic of Congo, Zimba-
bwe, and the very same Malagasy election

57

that saw much-publicized interference from
the Company.

In South Africa, AFRIC and IAC con-
ducted opposition research against rivals of
the ANC in order to develop communications
campaigns to undermine support for Julius
Malema’s EFF and the Democratic Alliance.

The tight links between the various Pri-
gozhin operations are clear. An investiga-
tion°® by the Dossier Center and South Af-
rica’s Daily Maverick found that it was once
again Pyotr Bychkov who had directed the
groups’ activities from the St. Petersburg
“back office.” Leaked documents from that
office were authored by Yulia Afanasyeva, a
founding member of AFRIC and director of
the Center for Social and Cultural Initiatives,
itself founded by Bychkov.

The most high-profile public connection
between AFRIC and the Company came in
January, when AFRIC co-hosted a confer-
ence in Berlin with the Fund for the Defense of
National Values, presided over by the Fund’s
founder, Aleksandr Malkevich.

Shekhovtsov, Anton, “Fake Election Observation as Russia’s Tool of Election Interference: The Case

of AFRIC,"” European Platform for Democratic Elections (website), April 10, 2020, https://www.epde.
org/en/news/details /fake-election-observation-as-russias-tool-of-election-interference -the -case-of-

afric-2599 html
58

Ferial Haffajee, “Exclusive: Did Putin’s ‘Chef’ Attempt to Interfere in South African Electiong” Daily

Maverick, May 7, 2019, https://www.dailymaverick.co.za/article /2019-05-07 -exclusive -did-putins-

chef-attempt-to-interfere-in-south-african-election/

26

THE COMPANY YOU KEEP



From left: Yulia Afanasyeva, Wilhelm Domke-Shultz, Clifton Ellis, Stefan Keuter, Nathalie

&

Yamb, Aleksandr Malkevich and Billy Six at the Berlin Hilton Hotel on January 20, 2020
(from Afric.online)

Malkevich is perhaps the most well-
known figure in Prigozhin’s empire bar the
caterer himself. Having founded USA Really,
a fake American news site spreading disin-
formation during the 2016 electoral cam-
paign, and played a major role in the Internet
Research Agency or “troll farm,” Malkevich

was added’? to the U.S. sanctions list in De-
cember 2018.

Some of AFRIC's international contacts

59

help shed light on the wider network of Rus-
sian influence operations. Note again the
nexus between a Prigozhin entity and far-
right and neo-Nazi elements:

* Vaiva Adomaityte: The Lithuanian
CEO of ADMIS

Consultancy, a communications agency

founder and
registered®® in Warrington, England.
Adomaityte has been closely involved
with AFRIC since at least 2019, helping

“Treasury Targets Russian Operatives over Election Interference, World Anti-Doping Agency

Hacking, and Other Malign Activities,” Press Releases, U.S. Department of the Treasury, December 19,
2018, https:/ /home.treasury.gov/news/press-releases/sm577

60

“ADMIS Consultancy Limited,” Companies House (Public Beta Search Service, website), accessed

September 28, 2020, https://beta.companieshouse.gov.uk/company/ 10920953

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA

27



draft®’ a policy program presented to
African delegates in Sochi for a larger
conference hosted by President Putin.
ADMIS has been placed closer to
the forefront®? in recent months, while
AFRIC’s website has been deprecated
and stripped of much content. In July this
year, the company announced® it was
now “an official agency for Yemen's
government” following a meeting with
the BRICS International Forum and the

Yemen Oil Company.

Volker Tschapke: The
president of Germany’s right-wing, pro-

honorary

Russian Prussian Society has participated
of AFRIC

observation missions and events.

in a number electoral

Purnima Anand: Indian President of
the BRICS

International Forum—both

61

62

63

64

65

28

regular participants in AFRIC electoral
missions.

Stefan Keuter: An MP in Germany's
far-right Alternative fir Deutschland
(AfD) party who has taken part in
electoral “observation” missionsin Russia
and visited occupied Crimea, Keuter
has taken part in at least two AFRIC
conferences and received delegations
from the group at the Bundestag®.
Keuter has also appeared as a guest on
Jamahiriya TV.

Stephan Ossenkopp: A member of
the Schiller Institute —the pro-Russian and
pro-Chinese think tank that forms a core
part of the conspiratorial cult founded by
Lyndon LaRouche—Ossenkopp was a

speaker at an AFRIC web conference®
in June 2020.

ADMIS Consultancy, “ADMIS Consultancy is working in collaboration with a Global NGO AFRIC
(Association of Free Research and International cooperation),” Facebook, March 3, 2020, https://www.
facebook.com/ADMIS.consultancy/posts/ 104354481180799

“Covid-19 Global Impact: Digital Summit and Expert Discussion,” Radio Révolution Panafricaine
(website), June 12, 2020, https://www.radiorevolutionpanafricaine.com/single-post/2020,/06/12/
Covid- 19-Global-Impact-Digital-Summit-and-Expert-Discussion

ADMIS Consultancy, “Today was announced the beginning of a beautiful friendship between
ADMIS Consultancy and BRICS Youth parliament in Yemen,” Facebook, July 22, 2020, https://www.
facebook.com/ADMIS.consultancy/posts/ 1606959755466 49

Charles HV Allen (@charles_hv), Twitter (photo), August 4, 2019, https:/ /twitter.com/charles_
hv/status/1158051450636951554

“Covid-19 Global Impact.”

THE COMPANY YOU KEEP



Vavra Suk: A Swedish far-right
politician and editor in chief of the Nya
Tider
along with his colleague Sanna Hill, in
the AFRIC mission to observe the 2018
Zimbabwean elections, and both have

magazine, Suk participated,

also traveled as a member of the group to
Damascus to meet®® with Syrian regime
officials. Both Suk and Hill are out-
and-out white supremacists®”. Suk has
been a speaker at fascist conferences
organized by everyone from David
Duke to Aleksandr Dugin, and both
the Swedes are enthusiastic supporters
of racist Afrikaner groups promoting
the narrative of “white genocide.” This
did not stop them taking part in the
Zimbabwean mission, which saw AFRIC
“observers” pay a visit to the home of
deposed President Robert Mugabe, the
man who defeated the white supremacist
Rhodesian regime of lan Smith.

66

67

68

69

Mirjam Zwingli: A Swiss consultant
of Vladimir

German-Russian Forum, Zwingli took

and member Yakunin's
part in the AFRIC mission to Zimbabwe
as well as participated in events put on
by the Rhodes Forum (another Yakunin
cutout) and the BRICS International
Forum. She acted as an “independent
2018
presidential elections and joined®®
the Westminster Russia Forum (WRF),
formerly Conservative Friends of Russig,

observer”  during  Russia’s

in December that year. Zwingli has since
been made a member®® of the board
of Cobb Energy Communications—the

company run by WRF Chair Nick Cobb.

“Visit to Syria: Will the Refugees in Europe Return2” AFRIC (website), September 5, 2018, https://
afric.online/888-visit-to-syria-will-the-refugees-in-europe-return /

Michael Weiss and Pierre Vaux, “Russia is Using Undercover Racists to Exploit Africa’s Anti-Racist
Political Revolt,” Daily Beast, September 8, 2020, https://www.thedailybeast.com/prigozhin-is-using-
afric-to-exploit-africas-anti-colonial-political-revolteref=author

Nicholas Cobb, “WRF Appoints Mirjam Zwingli as European Representative,” Blog of the

WRF, Westminster Russia Forum, December 15, 2018, hitp://westminster-russia.org.uk/wrf-appoints-
european-representative,/
Nic Cobb, “Introducing the CEC Board: Mirjam Zwingli — European relations Director,” CED
(blog), April 2, hitps://ru.cobbenergy.co/post/manage-your-blog-from-your-live-site

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 29



b ] m-g. Iﬂg ‘ =

From top left: Tschapke, Suk, and Arildiipurev Tsevelragchaa, head of foreign cooperation
at Mongolia s Ministry of Labor and Social Protection; from bottom left: Hill, Zwingli, and
Anand in Zimbabwe in July, 2018 (photo from Tsevelragchaa’s Facebook page)

The Company’s operations in Africa
were supported by the creation of websites
and dozens of social media pages, signifi-
cant numbers of which have been identified
as Russian-controlled and deleted by Face-
book”™, but the most significant media sup-
port came from preexisting media networks.

In Libya we saw this with the renovation of
Jamabhiriya TV, and across much of the Fran-
cophone countries targeted by influence op-
erations, the biggest cheerleader for Russia
and efforts like AFRIC has been Afrique Me-
dia TV.

70 “Evidence of Russia-Linked Influence Operations in Africa,” Internet Observatory News, Cyber
Policy Center, Freeman Spogli Institute for International Studies, Stanford, October 30, 2019, https://

cyber.fsi.stanford.edu/io/news/prigozhin-africa

30

THE COMPANY YOU KEEP



Prigozhin TV

Founded in 2011, Afrique Media TV
is part of Media Press Africa, a company
based in Douala, Cameroon, that also pub-
lishes several print editions, including Cour-
rier Confidentiel and International Afrique
Media. Afrique Media TV has partnered with
AFRIC since September 2018, when the chan-
nel helped organize the Russian front group’s
‘Islands of Hope' conference in Madagas-
car. Since then, the outlet has devoted exten-
sive air time to promoting and covering AF-
RIC events, as well as airing interviews with
AFRIC members such as Vaiva Adomaityte”,
British strategist Clifton Ellis, Beninese activ-
ist Qemal Affagnon, and Ivorian politician
Nathalie Yamb. One of the directors of Af-
rique Media TV, Kemi Seba, a Franco-Beni-
nese pan-Africanist activist with a history”? of
anti-Semitism, has taken part in several AF-
RIC monitoring expeditions, including those
in Zimbabwe and Madagascar. In 2017 he

traveled to Russia and met” with Aleksandr
Dugin, a key figure in the post-Soviet mani-
festation of Eurasianism and a long-standing
bridge between Russia and the international
far-right. Dugin would go on to write a pref-
ace™to Seba’s 2019 book L'Afrique Libre ou
la Mort (Free Africa or Death).

Another figure linking Russian influence
efforts with Afrique Media TV is Luc Michel,
a Belgian far-right activist who founded the
European Observatory for Democracy and
Elections (EODE)—which has led pro-Krem-
lin “observation” missions in numerous bal-
lots, including those in occupied Crimea. Mi-
chel has been busily building up a network of
media contacts and dodgy outlets in Africa
since at least 2014, with many of them simply
resharing content from his personal blogs. An
astonishingly prolific writer, Michel publishes
dozens of pieces per week under a myriad
of banners with names like the Euro-Libyan

71 Afrique Media TV, “Pan African Debate,” Facebook (video), accessed September 28, 2020,
https:/ /www.facebook.com/watch/live /2v=374928320571111

72 “Kémi Séba, ex-leader de la Tribu KA et proche de Dieudonné, incarcéré” [Kémi Séba, ex-
leader of the KA Tribe and close to Dieudonné, imprisoned], Le Parisien, September 14, 2014, https://
www.leparisien.fr/paris-75 /videos-le-militant-radical-kemi-seba-ex-leader-de-la-tribu-ka-arrete -a-

paris-14-09-2014-4134229.php

73 Mikhail Gamandiy-Egorov, “Kemi Seba: souverainistes africains et Russie, ‘une alliance naturelle’”
[Kemi Seba: African sovereigntists and Russia, ‘a natural alliance’], Sputnik (France edition), December
22, 2017, https:/ /fr.sputniknews.com/points_de_vue/201712221034454553-kemi-seba-souverainistes-

africains/

74 Joaquin Flores, “Dugin: Free Africa or Death! Kemi Seba: African Goal of a Multipolar World,”
Fort Russ News (website), May 20, 2019, https:/ /fort-russ.com/2019 /05 /dugin-free-africa-or-death-

kemi-seba-african-goal-of-a-multipolar-world /

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA 31



Action Committees, Movement for European
Direct Democracy, New National-European
Culture, and European Resistance. His Afri-
can sites include La Voix de la Guinée Equa-
toriale, PanAfricom-TV, WebTV-Tchad and
Centrafrica News.

Michel has been appearing on Afrique

B

pANAFRIGON

WLT.

-~

AFRIQUE
! MEDIA

Hal

P

Luc Michel in November, 2017, location unknown

75

Media TV since”™ at least February 2014,
turning up on the channel at least once a
week, and has also written” for the Interna-
tional Afrique Media print publication. His
EODE deputy, Fabrice Beaur, is the Russia
correspondent for Afrique Media TV and
runs several Facebook pages connected to it.

(photo from actucameroun.com)

Luc Michel WebTeam, “#Afrique Media & Lucmiche.net/ Luc Michel on ‘Afrique Media’ TV,” Luc

Michel’s Transnational Action (website), February 9, 2014, http://www.lucmichel.net/2014,/02/09/
afrique-media-lucmichel-net-luc-michel-sur-afrique -media-tv/

76

Luc Michel WebTeam, “#Dans le dernier no du ‘magazine international Afrique Media’: la

grande enquete de Luc Michel sur la destabilisation du Congo Brazzaville” [#in the latest issue of

the ‘International Afrique Media magazine’: Luc Michel’s big inquiry on the destabilization of Congo
Brazzaville], Luc Michel’s Transnational Action (website), February 28, 2018, http://www.lucmichel.
net/2018,/02/28 /dans-le-dernier-n-du-magazine-international-afrique-media-la-grande-enquete-de-
luc-michel-sur-la-destabilisation-du-congo-brazzaville /

32

THE COMPANY YOU KEEP



Michel’s Euro-Libyan Action Commit-
tees page is also prominently featured on the
homepage’” for Jamahiriya TV.

This suggests that the Kremlin has taken
advantage of existing networks run by assets,
such as Michel, to develop newer initiatives
such as the Prigozhin enterprise in Africa.

According to Tutu Alicante, a human
rights lawyer and activist from Equatorial
Guinea, Afrique Media TV was founded”®
with financial backing from Teodoro Obiang
Nguemo, the dictator of that country who
has built a notoriously kleptocratic and abu-
sive regime. Obiang, who was praised on
state radio” in 2003 as being “like God in
heaven” with the right “to kill without anyone
calling him to account,” is apparently very
keen to enhance his international image,
spending®® $70,000 a month for the services
of D.C. lobbying firm Qorvis and $1 million
a year on advice from Lanny Davis, former
special counsel to President Bill Clinton. Obi-

77  See, http://jamahiriya.tv/

ang therefore funds not only Afrique Media
TV but a plethora of other media operations
targeting the region, including Afrique 24
and Jeune Afrique.

Another outlet that has its offices in Ma-
labo, Equatorial Guinea, and lavishes praise
on Obiang while also reporting on and pro-
moting every move made by AFRIC is Radio
Revolution Panafricaine (or 2RP).

It is unclear how long the Obiang re-
gime continued to fund Afrique Media TV,
but, as with Jamahiriya TV, there appears to
have been a major injection of cash into the
broadcaster in 2019. That year, Agence de
Press Panafricaine reported®' that unnamed
Russians had taken Afrique Media TV's op-
erating costs and agreed to provide training
and production assistance. Earlier that year,
the channel had embarked on a recruitment
drive®. The change in production value can
be seen on-screen.

78 Tutu Alicante, “To Catch a Kleptocrat: Lessons Learned from the Biens Mal Acquis Trials in France,”
Working Paper, National Endowment for Democracy, Washington D.C., June 2019, https://www.ned.
org/wp-content/uploads/2019 /06 /To-Catch-A-Kleptocrat.pdf

79 “Equatorial Guinea’s ‘God,”” BBC News Channel, BBC, July 26, 2003, http://news.bbc.

co.uk/1/hi/world/africa/3098007.stm
80
com/2011/02/21 /teodorins-world /

Ken Silverstein, “Teodorin’s World,” Foreign Policy, February 21, 2011, https:/ /foreignpolicy.

81 Agence de Presse Panafricaine, “Redéploiement russe: L'influence continentale 4 travers Afrique
Média” [Russian deployment: continental influence through Afrique Media], Pan-African News Agency,
September 13, 2019, https://agencedepressepanafricaine.com/redeploiement-russe-linfluence-

continentale-a-travers-afrique-media/

82 “Afrique Media TV is Recruiting Interns,” Reseauleune (website), accessed September 28, 2020,
https:/ /reseauvjeune.net/poste/ afrique-media-tv-recrute-des-stagiaires/

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA

33



In July, Afrique Media TV published®® a
vitriolic denunciation of U.S. Congressman
Eliot Engel for sponsoring a motion calling
for sanctions to be imposed on Prigozhin. The
article would have been astonishingly bare-
faced for a Prigozhin-backed operation by
itself, but the Company also showed its hand
in other outlets as the exact same text was
published by at least three other websites in-
cluding Radio Revolution Panafricaine®. The
other two, Kangbi Ndara® and Afrique Pan-
orama®, have previously lent support®” to
other Prigozhin projects such as Radio Lengo
Songo, a station in the Central African Re-

public funded by Lobaye Invest, a company
set up by the Russians to extract gold and di-
amonds in the country®.

Beyond promoting Russian initiatives and
positions, the media and social media efforts
linked to the Company tailor their messages
depending on the region, often championing
one or more current or sought-after clients
in the local political ecosystem while bash-
ing opponents or regional rivals. Across the
board, however, there are several common
themes, most clearly of all, vehement denun-
ciations of the influence of France on its former
colonies. In the case of CitoyenTV, another

83 “Engel a beau manceuvrer: il n‘arrive pas & gagner, méme avec une resolution contre prigojine!
[Engel may well maneuver: he can’t win, even with a resolution against Prigozhin!], Africa Media TV
(website), July 10, 2020, https://afriquemedia.tv/afrique/engel-a-beau-manoeuvrer-il-n-arrive-pas-a-

gagner-meme-avec-une-resolution-contre-prigojine

84 “Engel a beau manceuvrer: il n‘arrive pas & gagner, méme avec une resolution contre prigojine!
[Engel may well maneuver: he can’t win, even with a resolution against Prigozhin!], Radio Révolution
Panaficaine (website), July 10, 2020, https:/ /www.radiorevolutionpanafricaine.com/single-
post/2020/07/10/Engel-a-beau-manoeuvrer-il-narrive-pas-a-gagner-meme -avec-une-resolution-

contre-Prigojine-

85 “Engel a beau manceuvrer: il n‘arrive pas & gagner, méme avec une resolution contre prigojine!
[Engel may well maneuver: he can’t win, even with a resolution against Prigozhin!], Kangbi Ndara
(website), July 1, 2020, https://kangbi-ndara.info/engel-a-beau-manoeuvrer-il-narrive-pas-a-gagner-

meme-avec-une-resolution-contre-prigojine/

86 “La resolution contre Prigozhine n’a pas aide le député Engel & attire les voix des électeurs
afro-américains” [Resolution against Prigozhin did not help Congressman Engel attract votes of

African American voters], Afrique Panorama (website), June 28, 2020, https:/ /afriquepanorama.
com/2020/06/28/la-resolution-contre-prigozhine-na-pas-aide-le-depute-engel-a-attirer-les-voix-des-

electeurs-afro-americains/

87 “Lengo Songo appelle ses collégues & s'unir aprés I'incident avec un journaliste” [Lengo Songo
calls on colleagues to unite after incident with reporter], Afrique Panorama (website), June 28, 2019,
https:// afriquepanorama.com /2019 /06 /28 /lengo-songo-appelle-ses-collegues-a-sunir-apres-

lincident-avec-un-journaliste/

88  “Putin’s private army”, CNN Special Report, August 2019, https://edition.cnn.com/
interactive /2019 /08 /africa/ putins-private-army-car-intl /

34

THE COMPANY YOU KEEP



site linked to both Michel and Afrique Media
TV, this purported anti-colonialist plaint has
included embarrassingly hyperbolic praise
for Marine Le Pen as a challenger to the Ma-
cron government in France.

The other common theme is the embrace
of pan-Africanist rhetoric, with African lead-
ers and activists portrayed as essentially op-
posed to the former colonial powers. Author-

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA

itarian strongmen, denounced in the West for
their human rights abuses, are routinely cast
heroically, be they Gaddafi, who is bizarrely
equated on many of these sites with Nelson
Mandela, or Omar al-Bashir, the former Su-
danese president who orchestrated a geno-
cide in Darfur. In contrast to France, the U.S.,
and the UK, Russia is portrayed as a potent
partner in mutually beneficial agreements.

35



Conclusion

What Yevgeny Prigozhin’s empire of op-
eratives and trolls may lack in consistency of
results, it more than makes up for in ambition.
Operatives and agents of influence from the
Company have been sent to two dozen Af-
rican countries to interfere in democratic
elections, always by selling an expressly an-
ti-Western, pro-Moscow message. Wagner
mercenaries have been deployed to active
or semi-stalemated war zones in Ukraine,
Syria, the Central African Republic, Mozam-
bique, and Libya. Their often grisly defeats on
the frontlines at the business end of American
B-52s or Turkish drones seems not to have af-
fected Prigozhin’s bottom line, or the GRU'’s
reliance on these lackluster expendables.

Nor does the oligarch’s “troll farm”
show any signs of diminished activity in spite
of U.S. federal indictments and an extensive
write-up in Special Counsel Robert Mueller’s
report into Russia’s 2016 U.S. election inter-
ference. Within the last month, Graphika, a
New York-based social network mapping
and analysis firm, found that Facebook had
removed pages and accounts linked to an
IRA-generated fake news site called Peace

Data, aimed at appealing to left-wing audi-
ences in the English- and Arabic-speaking
worlds®. Tropes characteristic of Russian state
propaganda—the wickedness of NATO, the
moribund state of the European Union, and
the duplicity of the Belarusian opposition—
were propounded by Peace Data. The pro-
files of invented editors and journalists, all of
them helmed by anonymous Prigozhin em-
ployees in St. Petersburg, used Al-generated
photos to solicit contributions from real free-
lance writers. Some fell for the ruse. Jack Del-
aney wrote in the Guardian newspaper that
he was approached on Twitter by a self-de-
scribed “associate editor” of PeaceData to
write a weekly column for $200 or $250, a
rate subsequently reduced to between $80
and $150 in email conversation®. His first
indication that PeaceData wasn’t quite the
legitimate news outlet it pretended to be was
the reposting of one of his articles on Global-
Research, a fringe website devoted to prop-
agating all manner of conspiracy theories
about COVID-19 and 9/11. “I've lost sleep
because of it,” Delaney wrote. “I have been
confused, embarrassed, and frankly angry

89 Ben Nimmo et al., IRA Again: Unlucky Thirteen, Graphika, September 2020, https://public-
assets.graphika.com/reports/graphika_report_ira_again_unlucky_thirteen.pdf

Q0

Charles Davis, “A Twitter DM and the Promise of Money: An American Putin Critic Tells Us How

They Became an Unwitting Tool of a Russian State Influence Operation,” Business Insider (website, US
edition), September 1, 2020, https://www.businessinsider.com/writer-for-peace-data-realizes-site-

russian-intelligence-facebook-2020-9

36

THE COMPANY YOU KEEP



at myself for letting the potential for a break
get the best of my judgment.” Such discom-
fiture will have only delighted the trolls who
duped him.

Disclosure of the Peace Data hoax
prompted the usual debate about Prigozhin’s
efficacy as purveyor of active measures. Af-
ter all, few had ever heard of this obscure
website before Graphika’s exposé, and the
attendant media coverage and its impact on
the broader political discourse was negligi-
ble. And while Jack Delaney may have lost
sleep, few observers of the disinformation
ecosystem did. Peace Data closed-up shop
almost immediately, denying it was an IRA
feint.

As anticlimactic as the results of that in-
tervention were, it still showed remarkable
ambition and initiative: more than a nodding
acquaintance with the style and tone of on-
line leftwing discourse, Al-generated photos,
and convincing overtures to desperate Amer-
ican journalists. Taken as proof of concept,
PeaceData wasn't a total loss. And no doubt
the IRA won't stop there.

There is something to be said for Prigo-
zhin’s apparent strategy of oversaturation,
particularly as the costs and risks are low
but the potential rewards are high. Wag-
ner’s stunningly stupid raid on U.S. Special
Forces and their Kurdish proxies in Deir Ez-
zor, Syria in 2018 was undertaken because
one of Prigozhin’s subsidiaries, EvroPolis,
was offered a 25 percent stake in any ex-
tractive deals struck with Damascus as a re-

YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA

sult of the Russian recapture of gas fields from
ISIS. Repeated American warnings to stand
down went unheeded, and yet the deaths of
possibly hundreds of Wagner fighters meant
little to the Russian Defense Ministry, which
denied these “volunteers” were there in any
official capacity and then downplayed the
first major exchange of live fire between
Russian and American soldiers as a minor
misunderstanding. It meant even less to Pri-
gozhin, whose reported fall from grace in
the Kremlin because of that fiasco now looks
highly exaggerated. In fact, as his hired guns
were being slaughtered in the Syrian desert,
his “back office” was already hard at work
building the infrastructure of AFRIC, planning
Saif al-Islam’s and Haftar’s political careers,
and dispatching racist “agents of influence”
to South Africa, Madagascar, and Zimba-
bwe, where all the oligarch’s client-candi-
dates proved successful in winning elections
(in Madagascar’s case, a virtual certainty
given that Prigozhin contracted with almost
everyone running for the presidency).

Low grade operations conducted fre-
quently and simultaneously eventually yield
dividends. Even modest ones can be dressed
up as major accomplishments for internal
Russian consumption, leading to state hon-
ors, lucrative domestic contracts and per-
mission for ever-bolder foreign endeavors.
“Putin’s chef” is nobody’s idea of a strategic
mastermind. But he doesn’t have to be; he's
a savvy enough businessman.

37



Avuthors

Michael Weiss is editor-at-large at The Daily Beast.
He is coauthor of the New York Times bestseller ISIS: Inside
the Army of Terror and of The Menace of Unreality: How the
Kremlin Weaponizes Information, Culture and Money. He is
currently overseeing The Lubyanka Files project, which con-
sists of translating and curating KGB training manuals still used
in modern Russia for the purposes of educating Vladimir Pu-
tin's spies.

Pierre Vaux is a researcher specialising in open-source
investigations, conducting digital forensic analysis of hostile
state activity, disinformation and extremism. As a journalist, he
covered the Ukraine war and the Russian military intervention
in Syria since their beginnings. He has also reported on Rus-
sian disinformation efforts concerning Syria and engagement
with the xenophobic far-right in Europe for The Interpreter, The
Daily Beast, Polygraph.info and RFE/RL.

38

THE COMPANY YOU KEEP



YEVGENY PRIGOZHIN'S INFLUENCE OPERATIONS IN AFRICA

39



Free Russia Foundation is an independent nonprofit organization
with a 501 {c) 3 status registered in the U.S. in 2014,

The work of Free Russia Foundation is focused in three key mission
areas:

1. Advancing the vision of a democratic, prosperous and peaceful
Russia governed by the rule of law by educating the next generation
of Russian leaders committed to these ideals;

2. Strengthening civil society in Russia and defending human rights
activists persecuted by the Russian government; and

3. Supporting formulation of an effective and sustainable Russia
policy in the United States and Europe by educating policy makers
and informing public debate.

Free Russia Foundation is o non-partisan and non-lobbying

organization and is not affiliated with any government organization
or agency.

B
RUSSIA AFREERUSSIA.ORG



